fredag 21 augusti 2015

Vad är en skolad häst?

Cappe och jag på Ridkonstens Dag 2015
Kom att tänka på det i söndags när jag och Cappe hade vår uppvisning och jag pratade om en skolad häst att jag mest refererade till dess kroppen.
Men en skolad häst är så mycket mer.

Så tänkte jag skulle ta lite tid och berätta lite kring vad jag anser vara en skolad häst. Det finns så mycket jag vill berätta här men ska försöka hålla mig kort. 
Låt oss börjar med det viktigaste enligt min mening, det mentala.

Hela syftet med att skola sin häst är att (förutom att göra den hållbar) lära den att själv ta ansvar. Ta ansvar över sin kropp och själv bli medveten om vad som händer i dess kropp i olika rörelser. På så vis får man en häst som själv väljer det som den känner blir mest rätt och allt vi behöver göra är att guida.

Jag brukar säga att en skolad häst förstår syftet med den rörelse den gör, medan en cirkushäst gör konster.

Detta ger hästen en röst, ett sätt att uttrycka vad den tycker är rätt och vad den tycker känns fel. Detta på grund av att den förstår, den är vad vi människor skulle referera till som intelligent.
Det gör också att en skolad häst kan upplevas svårriden, eftersom den har möjligheten att ställa krav på sin ryttare tack vare all kunskap den besitter.

Detta är vad jag älskar med den akademiska ridningen att den inte bara når hästens kropp utan även dess själ och intellekt. En skolad häst får något nobelt och stolt över sig, den besitter nämligen kunskap.

Jag kan verkligen inte sluta fascineras över detta.
Jag ser det hända om och om igen, hur hästar förvandlas. Hur ponnyn blir en enhörning.
Vi ger hästen en röst genom skolningen och vi är villiga att föra en dialog med den.

När jag tittar på "vanlig" dressyr så ser jag tyvärr ofta hästar med munkavlar.
Hästar utan röst och utan talan, det smärtar mig.

Men att skola sin häst har även många fler fördelar, vi bygger för framtiden genom att stärka hästens kropp så vi får en hållbar ridhäst som vi kan njuta av livet tillsammans med länge.

En skolad häst har en sådan styrka i sin kropp och använder den på rätt sätt.
Ett otränat öga kan uppfatta den skolade hästen som tjock, helt enkelt för att man inte är van att se den typen av muskler på den typen av ställen.

Mest utmärkande på den skolade hästen skulle jag säga är låren och musklerna kring bakknäna.
Men även stabiliteten i hasen.


Om man tittar på en häst rakt bakifrån när den går och noterar vad som händer med hasen när hoven sätts i backen, kan ni se att hos en otränad häst gungar hasen iväg åt sidorna medans hos den vältränade, skolade hästen är den helt still och benet kan ligga och pumpa upp och ner under hästens kropp.

En skolad häst bär också sitt huvud själv och har halskotpelaren lyft.
Det lättaste att titta på här är att nackstycket på tränset är högsta punkt och man kan notera hur denna ändrar läge beroende på hästens grad av samling.

Det kan även vara av intresse att titta på hästens steglängd bak.
En skolad häst kan ta så små steg med bakbenen att de ligger kvar under dess kropp och pumpar upp och ner. Du får bärkraft där all skjutkraft går uppåt.

Illustrerat lite saker att titta efter genom denna bild på Nokke.
Nokke var långt ifrån "optimal" i sin kroppsbyggnad men genom AR blev han bättre än han borde kunna bli.
Hans vilja och själ lät han göra mer saker än hans kropp egentligen kunde.

På denna bild illustrerar jag vinklarna bak, nacken om högsta punkt och lodlinjen (som jag anser skall gå genom öga-mungipa).
Vill man sedan göra det ännu mer avancerat kan man börja prata vinklar.
Om vi fokuserar på vinklarna bak så är det vinkeln mellan bäcken, höftknöl och knä samt vinkeln mellan bakknä, has och kota som är intressanta.
Dessa vinklar vill vi ska sluta sig, alltså att de 2 V:na på bilden ovan blir smalare.
Det tar väldigt lång tid och mycket styrka för en häst att lära sig detta och många nya nervkopplingar måste skapas. Och vi som ryttare måste låta detta ta tid.

Det är också väldigt viktigt att komma ihåg att alla hästar har olika fysiska förutsättningar och vi ska plocka fram det bästa i varje individ, inte försöka att göra alla lika.
Låt hästen blomstra och bli sitt eget bästaste jag.
Förvalta den gåva du fått och låt din häst få bli stolt och vacker och bjud upp till dans, ni två tillsammans! 

2 kommentarer:

Tant Nordin sa...

Din och Cappes uppvisning var verkligen lärorik. Det var så bra med förklaringar och vad som man ska titta efter. Extra bra att han någon gång inte gjorde det som var tänkt så man kunde se skillnaden!!
Blir alltid lika inspirerad av dina inlägg fastän vi träffas nästan varje dag!!
Idag blir det ett nytt pass på Maxine och då tar jag med några pusselbitar från bloggen ❤

Yvonne sa...

Åh tack K! <3
Vad glad jag blir när jag läser detta, värmer i hjärtat! *puss*