torsdag 13 augusti 2015

Färgfunderingar

Marmorerad hud, vit scalera, randiga hovar, några få prickar...
Pilgrims pappa är den vackra Appaloosa hingsten Bar Te Plaudit Paul.
Det är därifrån hans underbara prickar kommer *love*
En prickig hästs färg kallas Tigrerad.
Igår satt jag och läste på lite om Appaloosor och kom då så klart in på deras färger.

När jag läste följande kom jag till en insikt:

"Tigrerade hästar har alltid marmorerad hud, oftast ljust gråa fläckar på rosa botten som syns tydligast runt ögonen och på mulen. Tigrerade hästar har även randiga hovar. Ögat är också annorlunda i jämförelse med helfärgade hästar. Likt ett människoöga, har hästen en vit sclera runt irisen. 

Fewspot är en häst som är nästan helt eller helt fri från prickar. Några få prickar i svart eller vitt kan finnas men i övrigt syns bara LpLp-genen genom marmorerad mule, vit sclera och eventuellt randiga hovar."

Ja ni förstår ju vad jag upptäckte, är Cappe också tigrerad?
Nu måste jag ju hem och läsa i hans pass, har ett svagt minne av att det står Appaloosa som färg där.
Haha, det är väl självklart, brorsorna måste ju ha samma färg!

De säger ju att lika barn leka bäst så jag hopps verkligen att Cappe och Prickig kommer bli bästisar, nu när de antagligen har samma färg och allt.


Inga kommentarer: