måndag 24 augusti 2015

Redan över en vecka

En vanliga dag på Stall Nordansjö.
Visitering och smörjning mot flygfän i hagen.
Fatta att Prickig varit hos oss i över en vecka nu!
Tiden går verkligen fort när man har roligt.

De senaste dagarna har jag hunnit med att motionera honom en del.
Vi har jobbat för hand från marken och hunnit att rida två gånger.

Vi har mycket att jobba på men han har så himla lätt för att lära och är så trevlig att jobba med så det kommer inte vara något problem.
Just nu har vi fokus på böjning och att känna lite på skolorna från marken.
Han har lättare för sig i höger varv, vilket blir extra tydligt från ryggen.

När jag rider är det ända vi gör start och stopp samt tränar svängar där jag försöker visa honom hur han skall använda kroppen. Sedan brukar vi avsluta med ett par uppgångar till trav. 

Vi har testat både kapson och LG-Bridle och han funkar på båda men känns mest van vid kapsonen.
Så vi kör på den ett tag och sedan när vi befäst saker mer så kan det vara en bra utmaning att byta lite utrustning.

Idag hoppas jag paketet från Kapson.se kommer med mina nya tyglar och Tomas ridbyxor.

I övrigt tränar vi också en hel del från marken i repgrimma.
Vill att han ska förstå hur jag vill att han ska flytta på sig och backa. Hur man följer och hur man stannar så som matte vill.

Återigen ser man hans vilja att göra rätt, han är så mjuk och fin.

Vi tränar även med myggsprayen, själva flaskan är inte läskig, inte ljudet heller men FY när det där blöta landar på pälsen *fniss*
Men han blir tryggare och tryggare med det också och Cappe brukar visa hur det ska gå till.

Två dagar har jag ridit utanför sommarhagen.
Då har jag alltid tagit Cappe först.
Prickig har då stått som ett ljus vid staketet och noggrant tittat på. Man kan riktigt se hur han iakttar och det ser verkligen ut som om han försöker lära sig det jag och Cappe gör. Inte för en sekund tittar han bort.
När det sedan är Prickigs tur ja då somnar Cappe i hagen *asg* 

I lördags tränade Nina och Ojiji utanför hagen och då gjorde Prickig samma sak, fast Cappe var en bit ned i hagen och åt.
Nyfiket stod han och tittade på och åter igen såg det ut som om han försökte lära sig det de gjorde.

Han är så klok och lugn och visar det dagligen.
Igår på ihopsläppet var han en stjärna!

Titta bara på bilderna nedan, man kan riktigt se hur klok han är, älskade Pricken!





1 kommentar:

Tant Nordin sa...

Klokare häst får man leta efter!!
Tänk att han är så ung. Det känns som han vandrat länge på jorden.