torsdag 30 juni 2016

Sommarnätter

"Mina" fina Blåmesar
Idag är det sista dagen i juni och imorgon börjar enligt mig den riktiga sommarmånaden.
Jobbar tre dagar nästa vecka och sedan är det semester!

Så himla mycket roligt inplanerat.
Först ska vi ner till Emma, sedan åker jag till Skåne på årets loppisresa, veckan efter det är jag  3 dagar på ARena och därefter har jag en liten plan som inte blivit klar än.
Men ni märker. 

Denna semester ska jag verkligen se till att vi varvar jobb med nöje.
Hoppas komma en bit med grillplatsen i helgen, den kommer kunna ge oss många fina kvällar.
Tomas har jobbat på så himla fint på gården med alla fyllnadsmassor. Han är verkligen bäst min karl!
Snart är det klart så vi kan så gräs.

Jag har en vägg i stallet jag verkligen vill måla grå, skulle kunna börja med det nu och såklart måste jag flytta om allt hö som är kvar sedan i vinter.
Kan ju bli höskörd vilken dag som helst nu.
Så hoppas få det gjort i helgen.
Om jag blinkar lite med min fina K och C så kanske de hjälper mig lite.

Annars börjar mycket landa i systemet nu efter dagarna hos Ewa.
Hör hennes röst i mitt huvud när jag rider.
Fick så många bra små tips, känner verkligen att jag utvecklar min ridning.
Fick också många aha-upplevelser om min egen väg.
Ibland är det lätt att "bara" följa men vi är alla unika och allas våra vägar lika så.

Att få bilden i boken i Ewas bibliotek var magiskt och en bra bekräftelse.
Red båda pojkarna barbacka igår och verkligen analyserade.
Märkte hur lätt jag läser av dem utan sadel, men även att det blir svårare att ta ansvar över min egen kropp.
Jag känner mig "hemma" när jag sitter där barbacka på deras ryggar.

Cappe med all sin power kan dock få mig att hamna i bakvikt med överlivet när han tar i.
Här måste mina reaktioner bli snabbare, i sadel är det lättare då kan jag hålla ihop min kropp bättre. 
Prickig som är lite mindre stabil i sin kropp är det lättare med men samtidigt behöver han mer att jag rider i sadel för att han ska kunna röra sig lite friare.

Det häftigaste med Prickig nu är att jag svänger honom med bara tanken.
Testade detta till sin spets igår och vi har verkligen hittat den finaste av kommunikationer där.
Så stolt!
Däremot så blir det lite mindre lätt för Tomas att svänga honom, men sist han red så fick han träna på att svänga för lite tramp i stigbygeln och att peka med tårna.
Funkade riktigt bra.
Ska försöka ge dem en liten övning där de mer har ett syfte med det de gör, tror det blir än bättre då.

Ikväll har jag 3 lektioner och sedan tänkte jag försöka ta en lite tur på pojkarna.
Blir nog bara 20min/häst på gräsmattan utanför betet.
Men det är ju bättre än inget alls och jag älskar verkligen att rida i sommarnatten.


Fast igår vet jag inte om jag älskade sommarnatten.
H*vete va knott!
När jag ridit klart och skulle fylla på vatten i alla hagar så såg jag ut som om det var -25 grader ute.
Mössa och halsduk på.
Men utan hade jag blivit knäpp!
Tur det är långt till närmsta granne.

De bet mig precis överallt, funderade allvarligt på att smörja in mig i hästarnas "Super bra hästsalva grön".
Undra dock vad Tomas hade sagt när vi gick och lade oss sedan *skrattar*
Men han är ju rätt van med att jag både luktar häst och är rätt smutsig, så lite citron på det hade kanske bara varit trevlig omväxling *fniss*

Inga kommentarer: