torsdag 23 juni 2016

Alla dessa penicillinlösning


Översitteri och härskarmetoder
Jag förundras ofta över människors uppfinningsrikedom när det kommer till att lösa saker så snabbt som möjligt.
Tyvärr är väl inte alltid dessa lösningar så himla smarta, vissa rent av livsfarliga och urbota dumma.
Se bara på det samhälle vi skapat där en del får utöva våld inom lagens ramar för att kunna behålla någon form av ordning och struktur hos oss övriga... 

När det kommer till hästar och ridning har vi så många uppfinningar för att lyckas med det vi vill som tyvärr blir på hästens bekostnad.
Det finns ett gammalt talesätt "där kunskapen tar slut tar våldet vid" och när det kommer till människor och hästar så stämmer det tyvärr allt för bra väldigt ofta.

Vi använder sporrar för att få fart på hästen, får hästen skav av vår flitiga användning av dessa sporrar kan vi ju bara sätta på den ett sporrskydd.
Är hästen het och inte går att bromsa, sätt på ett skarpare bett. Börjar då hästen gapa som motreaktion, stäng igen munnen på den med en nosgrimma. 

Det handlar om att hästen ska lyda, göra som vi säger annars är den dum.
Bara att säga "nu är den dum" tycker jag för länge sedan borde vara förlegat. 
Redan som barn lär vi oss att kontrollera hästen och få den att lyda med orden "det är stora djur, de blir farliga annars".
Jag undrade ofta vart detta kom ifrån.
Det finns inget i hästens natur som skulle göra dem farliga.  Hade jag missat något?
Nu vet jag att detta snarare handlar om vårt behov av att kontrollera och att allt ska fungera så som vi tycker och tänkt oss.

Funderar ibland på hur vi människor egentligen fungerar, att vi har lite storhetsvansinne och att vi gärna tror att universum kretsar kring oss.
Se bara när vi säger "klart det regnar nu, jag som fixar håret i 2h nu".
Nä det regnar inte för att du fixat håret, det regnar för att det regna.
Det kallas natur, något vi helt tappat bort.

Att ens tänka tanken att jag som individ skulle kunna ha den makten att få det att börja regna, det är faktiskt lite komiskt.

När det kommer till hästarna försöker vi ta bort ett beteende utan att egentligen försöka förstå var det kommer ifrån.
Hästar är natur, skulle vi bara kunna se det skulle de flesta "problem" försvinna. 
Väldigt ofta skulle vi nog se att det faktiskt inte är ett "problem" vi upplever, utan kommunikation.
Men nu blir det blir lite som att behandla ett nageltrång med penicillin istället.
Så länge du äter penicillinet känns det hyfsat, men du maskerar den egentliga orsaken eftersom nageln fortfarande sitter kvar.
Så länge ingen granskar din tå kanske de inte kommer se vad som verkligen döljer sig där.

Jag önskar att vi kunde börja se detta, hur vridet allt blivit och jag tror att en pusselbit är att vi måste hitta tillbaka till att vi också är natur och hur vi ska få det att funka i vårt morerna samhälle. 

Så ställ dig frågan vad är egentligen problemet?
Har du och din häst samma uppfattning?
Vad är syftet med det du försöker uppnå? 
Varför är det viktigt? 
Vad är det din häst försöker berätta för dig?


Imorgon är det midsommarafton, ska bli så underbart med lite ledigt.
Ska lova mig själv en härlig promenad i skogen i helgen, mitt sätt att hitta "hem".
Vad ska du ge dig själv i midsommar?


Inga kommentarer: