fredag 17 juni 2016

WE - Pay & Ride


Igår red jag och Cappe vår första WE som var en Pay & Ride.
Så himla roligt.
Jag har inga ambitioner att tävla för tävlandets skull, den typen av ridning är inget för mig.
Men att ha roligt med mina hästar det däremot är jätte viktigt och oj va skoj Cappe tyckte att detta var!

Efter vi ridit ville han genast in på banan igen.
Jag red helt på vårt sätt, förutom att vi var tvungna att rida på 2 händer och med pelham.
Trodde vi skulle få kommentaren "undertempo" och "glappande tyglar" i dressyren, men icke.
Fick däremot kommentaren "trevlig uppvisning på lydig ponny".
Jag gillar egentligen inte ordet lydig men förstår vad de menar utifrån deras referensramar, då är han "lydig".
Jag skulle snarare vilja säga "fint samarbete och en ponny som förstått sin roll i sammanhanget". *ler*

Jag gillar egentligen inte heller att rida dressyrprogram, att "måsta" utföra en viss sak på en förutbestämd plats.
Det gör det lätt för oss människor att ta till härskarmetoder men vi gjorde det bästa av våra förutsättningar, jag försökte berätta för Cappe i god tid vad som komma skulle och det gick riktigt bra.

Vi fick ett avbrott i en trav där jag tappade stigbygeln *skrattar*
Men annars är jag jätte nöjd med tanke på att vi inte ens har en ridbana och därmed inte kunnat testa att rida ett program mer än en gång innan och då på grannens ridplan.

Jätte spännande, tyckte Cappe.
Han gillar när det nästan är lite läskigt och att han sedan får visa sig modig.
Tekniken gick också jätte bra.
Jag hade ju inte en aning om vad jag fick eller inte fick göra.
Men det var en jätte bra domare som jag kunde prata lite med innan start.
Vi fick en liten tvekan upp på bron men annars inga problem förutom sista hindret som var just ett hinder på typ 40cm *skrattar*
Vi har ju inte hoppat på minst 3år och jag började fundera alldeles för mycket innan så det blev tvärnit.
Helt och hållet mitt fel samt att detta är något vi inte gjort på jätte länge.
Sedan tog vi om det och då stannade han igen för att sedan kliva över.
Jag höll på att skratta ihjäl mig. 
Han är ju bara för härlig.
Cappe tyckte nog mest att jag var knäpp.

Cappe som tydligen fått ett extra 'i' i sitt namn fick 7:or på galoppen.



Plinga i klockan
Flytta mugg, Cappe tittar på husse. Så himla gullig.
Tydligen får man inte göra så, titta åt sidan, för då "tappa man fokus".
Men det struntar vi i, vill han titta så får han det, han är ju häst.
Slalom

Lans ur tunna, rätt klurigt när lansen var typ 3m lång.


Det där med attack hade jag missat, men det ser ju i alla fall ut som om jag vill döda tjuren i mitt ansiktsuttryck *skrattar*


Vi får väl se om vi testar detta igen.
Men det kommer alltid va av samma anledning, att ha kul!

När vi kom hem var vi jätte trötta och nöjda både jag och Cappe.
Cappe fick gå på bete 5h och jag latade mig i soffan medan Tomas klippte gräset.
Idag blir det vila och lite massage för stjärnan.

Hoppas ni får en trevlig helg!

Inga kommentarer: