torsdag 2 juni 2016

Ödmjukhet, förståelse och hur man tolkar

Att vara med i Ewas Hästskola, att få möjligheten att utmana min egen kunskap och tankar, har fått mig att fundera mer än vanligt.

Jag möter ofta hästmänniskor i olika sammanhang, alla med sina egna erfarenheter och liv som format dem till dem de är idag.
Vissa har ett tänk som är ganska likt mitt medan andra har ett ett tänk som kan kännas som om det är på en annan planet, medan en del till och med inte har tagit en enda egen tanke och gör bara som andra säger åt dem.

Hela mitt liv har jag varit kritiskt granskande till det mesta.
Något som kan vara jobbigt för människor i min närhet.
Jag har ofta tänkt på "allt" och har en klar blid av vad jag tycker och tänker.
Det gör att jag lätt kan uppfattas som en "besserwisser" när jag egentligen bara har en för mig klarar blid än personen jag pratar med.
Det gör att jag fått arbeta hårt med att förstå andra människor.
Alla har inte grundat sina tankar på samma sätt som mig.
Alla gillar inte att läsa forskningsrapporter t.ex. *ler*


Men jag tror att det är otroligt viktigt att man vill förstå andras tankar och varför de tänker som de gör. 
Bilden ovan visar Tolkningsstegen, en bild som brukar användas inom arbetslivet.
Men jag tänkte använda den idag på oss hästmänniskor för att skapa lite mer förståelse.

Alla människor på vår jord besitter livserfarenhet.
Något vi får under hela våra liv och är helt unikt för alla människor.
Det finns inte två människor med samma livserfarenhet.

I vår vardag mottar vi dagligen en mängd data ( i detta fall gällande hästar, det kan vara fakta av olika slag, påståenden, uttalanden, rykten, texter, filmer, mm.).
Vi alla har mer eller mindre samma möjlighet att motta denna data.
Men hur vi sedan väljer att tolka den är unikt för oss alla för här spelar helt plötsligt en hel massa faktorer in som kommer vara avgörande.

Utifrån vår livserfarenhet, vad vi finner intressant och vart vi för tillfället har vår fokus kommer vi välja ut delar av data ur denna mängd som just vi finner intressant.
Utifrån allt vi bär med oss och tidigare erfarenheter kommer vi sedan tolka datat.
Tolkningen kommer föranleda att vi gör en del antaganden, även dessa utifrån vad vi sedan tidigare bär med oss.
Efter detta drar vi någon form av slutsats.
Det är sedan utifrån denna slutsats vi väljer att agera på ett eller annat sätt.

Genast blir det ganska lätt att förstå att alla människor kommer agera olika i ganska liknande situationer.

Så stegen blir en bra bild för att förstå sitt eget agerande, men den hjälper även oss att förstå andra.
Genom att kliva ned för stegen blir det lättare att förstå varför jag gör som jag gör, men det gör det även mycket lättare för mig att förstå andra.
Genom att ha stegen i bakhuvudet kan jag genom rätt frågor få en djupare förståelse för hur andra än jag själv tänker.

Jag har så mycket tankar och kunskap som jag vill dela med mig av.
Men för att kunna förmedla den på rätt sätt behöver jag förstå min omgivning.
Vi behöver alla vara ödmjuka inför våra olikheter och anledningarna till att vi alla är olika, tänker olika och agerar olika.

Men visst finns det situationer som är mindre lätta.
För att ta ett exempel:

Jag äter väldigt speciell kost (Ketogen-kost, tänk extrem LCHF).
Jag är mycket påläst kring kost.
Ibland på jobbet får jag denna kommentar på min matlåda (kött och smör) av personer jag inte känner så väl.
"Det kan aldrig vara bra med så där mycket fett"
"Inte? Varför tror du det?" svarar jag.
"För att det är så!" svara personen bestämt
"Okej, vad grundar du det i?" frågar jag nyfiket
"Det vet jag inte, jag bara vet att det inte är bra med så där mycket fett".
"Då tänker vi olika" svarar jag och avslutar diskussionen. 

Visst jag förstår vad personens påståenden kommer ifrån, något de tagit till sig som en sanning utan att lägga så mycket baktanke bakom, experimentera själv eller fundera över sanningshalten.
Jag skulle kunna spendera timmar med att försöka förklara.
Börja med metabolismen, cellernas uppbyggnad, människans utveckling osv.
Men ibland får man bara acceptera att vi kommer ha olika åsikter i en viss fråga.
En insikt som ibland för mig kan vara mindre lätt.
Jag vill ju inget annat än att dela med mig av allt jag redan har tänkt, det kan jag ju ge bort helt gratis. 
Men man får helt enkelt prioritera vart man lägger sin energi.

Jag försöker i alla fall dela med mig här på bloggen av mina tankar och reflektioner.
På så vis kan jag nå ut till er som är intresserade utan att kliva någon på tårna.
Alla är fria att tolka de jag skriver utifrån sina egna värderingar.
Det finner jag intressant och mycket givande.  
Vi kan alla lära av varandra.

Inga kommentarer: