fredag 1 april 2016

Prickigs lektion

Vackra, kloka Pilgrim
Vilken fantastisk kväll det blev igår.
Jag och Tomas firade 16år tillsammans och jag och Prickig red lektion för Ewa.
Kunde helt enkelt inte bli bättre. 

Husse smygfotade oss under lektionen, full koncentration hos både mig och Prickig.
Jag och Ewa "möttes" i stallet och jag presenterade Prickig lite fort och vilken utrustning vi skulle använda under kvällens ridpass.
Jag berättade att Prickigs morfar var Spang Best och Ewa berättade att hon haft en häst själv efter honom och att han ofta lämnar väldigt fina ston.
Nu har jag ju bara sett Prickigs mamma på bild men efter allt Emma har berättat om henne så kan jag bara instämma!
Så det var lite roligt att få höra det av Ewa också.

Jag försökte berätta lite för Ewa om vad jag och Prickig gjort men det var inte så enkelt när jag i mitt huvud mest bara varit med honom helt kravlöst.
Vi har ju inte "tränat" något. 
Men när jag väl rider så inser jag att vi faktiskt har fått en riktigt bra kommunikation och att vi kommit rätt långt.

Nu när vägen är så tydlig så är det så mycket i mig som jag ifrågasätter.
Jag funderar mer än jag litar på min känsla bara för att komma fram till att känslan faktiskt var rätt. 
Jag och Ewa pratade ganska mycket om det och det är så otroligt skönt att få bolla tankar och bli guidad av henne.
Hon känner igen mycket av mina funderingar och ger mig alltid bra reflektioner att ta till mig kring det hela.

Så var det dags att rida och jag och Prickig fick lite nya övningar.
Att successivt under passet öka "kraven" och belastningen och använda böjningen lite mer.
Att på volten lägga in lite piruettänk och genom det öka belastningen ett par steg och sedan rida ur det med påskjut.
Jätte nyttigt.
Detta skulle vi även göra i trav.

Vi pratade också om de olika gångarternas betydelse och vikten av att även använda dem i hästens skolning.
Och att när man ställer till det för mycket lösa situationen genom att börja trava istället.

Exakt så har jag gjort med P.
Ibland trasslar jag till det och ibland är det han som blir uttråkad/frustrerad.
Han vill då gärna vifta med frambenen och jag har löst detta genom att börja trav.
Så här har min känsla guidat mig rätt, det känns tryggt och jag klappar mig själv på axeln.  


Prickig höll riktigt bra fokus under hela lektionen även om han var tvungen att stanna några gånger och titta på omgivningen.
Både tranor, gångare och förbi passerande hästar var mycket intressanta.
Ser inte det som något problem.
Desto mer han förstår sin del i det vi gör tillsammans desto mindre kommer annat plocka på hans uppmärksamhet.

Efter själva ridningen fortsatte jag och Ewa att prata i säkert 45min.
Kan inte med ord beskriva hur otroligt tacksam jag är över att få ta del att detta.

Kvällen avslutades med sushi och film i soffan.
En riktig kalaskväll med andra ord.

Idag är det fredag och jag ska njuta av vårvädret så mycket jag bara kan hela helgen!

Inga kommentarer: