måndag 11 april 2016

Första turen tillsammans


I tisdags förra veckan var det äntligen dags för min och Tomas första tur tillsammans på våra egna hästar!
Vilken lycka!

Vi har ju ridit tillsammans förut när jag hade Nokke (jag fick då låna Ojiji av Nina).
Ju mer tiden går desto mer inser jag vilken otrolig själ Nokke var.
Så länge jag var med kunde jag slänga upp upp Tomas på hans rygg och känna mig helt trygg med att Nokke skulle göra allt för att ta hand om Husse.
Till och med putta tillbaka honom om han tappade balansen. 
Det är helt magiskt när jag tänker på det.

Eller de gånger jag red med Emma framför mig, barbacka i full galopp efter vägen.
Emma var då 3år och skrek "fortast i helaste världen Nånn!"
Herregud, mina ögon fylls av tårar vid de minnena. 


Men i tisdags alla fall red vi tillsammans på Cappe och Prickig, jag och Tomas.
Det regnade rätt rejält och hästarna var lite vårystra.
Prickig pep ett par gånger, slängde med huvudet och gjorde ett litet hopp.
Men Tomas klarade det galant!

Cappe var laddad till tänderna men uppförde sig så Prickig skulle slappna av.

Vi red lite på gårdsplanen och sedan runt runt på fastigheten.
Man kan rida längs bilvägen, in på gården, runt ett varv, ut på vägen igen och tillbaka.
Blir lite ringdans, runt runt, så som på julafton *fniss*
Men det är en runda som är perfekt att ta för där är både Husse och Prickig trygga.
Och Tomas kan passa på att träna sin balans under trygga förhållanden. 


De är så himla söta ihop Tomas och Prickig.
Nu hoppas jag vi kan ta lite fler ridturer tillsammans i det härliga vårvädret.

Inga kommentarer: