fredag 30 oktober 2015

Emma och pojkarna


Givetvis passade Em på att rida båda pojkarna när hon var här.
Måste säga att det är jätte intressant att se någon annan rida sin egen häst.
Man känner en sak från ryggen, så nyttigt att även se det från marken.

Båda pojkarna var jätte fina och Em red super fint och mjukt!

Såg att Prickig fått mycket bättre balans och han har fått ett längre steg i traven och riktigt fin bjudning. Han använder hals och huvud för att hjälpa sin kropp och hitta bakbenen, så han gör precis som jag vill att han skall göra.
Så himla fin!
Och han är vacker som få.



När jag tittade på Cappe blev jag mållös.
Jag känner mig stolt som nu kan säga att jag har en skolad häst.
Han vet exakt hur han skall använda sin kropp, hamnar aldrig i dåliga lägen och vilka haser sedan.
Håller ihop sig, bär sig, använder sina bakben för att han vet att det känns bäst så.
Tänk att jag lyckats med mitt största mål, att min häst skall förstå syftet med det vi gör!

Sedan är inte Cappe så jätte lättriden, en skoladhäst är väldigt kräsen med sin ryttare, just för att han kan vara det.
Han vet att han kan ställa höga krav för han känner till nyanserna och det ställer otroligt stora krav på ryttaren.
En oskolad häst som inte vet om detta än är mer förlåtande och egentligen mycket mer lättriden.
På Cappe kan det räcka med att du andas in vid fel tidpunkt och han tycker du "stör".
Musiken man skapar med honom kan först spelas till fullo när era nervsystem och det mentala är helt sammankopplat.

Men Em red honom galant.
Efter en liten stund hade de hittat varandra så pass att Em fick känna på lite Cappepower.
Han var så otroligt givmild och visade henne en hel massa.
Redan förra gången Em var här och red Cappe så såg jag att han tyckte om henne, hennes själ och väsen.



Älskar sista bilden!
Kolla Em´s koncentration och uttryck då hon samlar honom. *fniss*
Cappe bara "hallå, nu tar du i lite mycket, jag hör, du behöver inte "skrika".

Nästa gång ska Em få en riktig lektion på Cappe, om hon vill så klart *blink*
Tror det kan bli riktigt bra!!!


Inga kommentarer: