onsdag 14 oktober 2015

Den nya vägen


Tror jag sagt det 1000 gånger på bloggen nu men att få en ny väg till vinterhagen har verkligen varit en efterlängtad dröm.
Att göra vardagen enklare är så mycket värt! 
Som det varit innan har jag gått med hästarna utifrån stallet, ner till vägen, gått längs vägen, upp i inbeteshagen, igenom den och in i vinterhagen.
En sträcka på ca 500m. Rätt långt att knata fram och tillbaka flera gånger per dag.

Har därför alltid tänkt att det vore så smidigt att bara kunna gå ut från stallet och rakt fram till hagen.
Men det har varit gräsmatta och ett djupt dike i vägen...

Men inte nu längre!


Jag och Tomas mätte ut hur vi ville dra den nya vägen och sedan kom Norling och satte igång att gräva.
Vi passade även på att dika om vinterhagen och fylla ut gräsmattan när vi ändå var i farten.




Vi såg även till att gräva ner en elkabel så jag kan få belysning vid grinden men även kunna sätta elaggregat och inkopplingen till Thermobaren direkt vid hagen.


Världens bästa granne kom med sin stora L90 och flyttade jordmassor, stenar och kom med sand.
Bärlager och stenmjöl hade jag beställt sedan tidigare och även det hjälpte han till med att köra ut!
Vet inte vad jag skulle göra utan min underbara granne, han är bara bäst!!! 
För vem vill skotta 30ton grus? Inte jag i alla fall *smila* 


Och nu ligger den där, vår nya väg till hagen!
Kvar återstår att kratta till kanterna, packa bärlagret med en padda och sedan lägga på det sista lagret stenmjöl.

Det blev så sjukt bra och minst lika nöjd är jag över att vi även fick resten av tomten fixad.
Med massorna som blev över från när vi grävde diket kunde vi fylla ut en yta som vi tidigare inte kunnat använda (den till vänster i bilden ovan). Där fanns innan en gammal grund till en lada och marken var full av sten och skräp. Gick knappt att gå där. Nu ska den istället bli platsen för vår kommande bastu och grillkåta.

Åh jag är så glad!
Lovar fler bilder när allt är klart och lyktorna på grinden är på plats.

Inga kommentarer: