tisdag 20 juni 2017

Jobbet fortsätter eller hur mycket man kan hinna på en måndag


Vilken måndag det blev, helt otroligt.
Tänk vad lätt allt går när det är sommar och ljust ute.
Dagen var helt fullspäckad.
Efter jobb och middag hade jag en lektion för två av mina måndagstjejer.
Sedan hem och möttes upp av Janet.
Vi tog en underbar ridtur upp på berget igen och testade en ny väg.
Lilja kändes så otroligt mjuk och smidig direkt från första steget efter att jag suttit upp.
Traven var bärig med schvung och hon var så lätt och fin i kontakten.

Vi börjar få en riktigt fin kommunikation nu och vi fortsatte att träna på att inte gå i svansen på hästen framför utan gå bredvid eller där jag ville.
Gick riktigt bra, vill att hon ska vara med mig även om hon har andra hästar med.
Men jag förstår att Donne och hon har en närmre relation än vad jag och Lilja fått än. 
Men ju mer tid vi spenderar tillsammans och ju bättre kommunikation vi får desto mer stärks vår relation och desto lättare går det.
Det blir helt plötsligt VI och det är mitt mål oavsett vad vi tar oss för, att vi gör det tillsammans. 



När vi kom tillbaka efter ridturen hängde sadelgjorden till barbackapadden 20cm under hennes mage.
Det är otroligt hur effektivt klättring är för bukmuskulaturen.
Hon var så jäkla snygg att jag blev tvungen att ta en uppställd bild på henne.
Hon är så fin i kroppen nu att jag nästan smäller av. Det har hänt så sjukt mycket på denna korta tid.
Och igår kunde man verkligen inte se att damen fått 6 föl. 
Men hon har faktiskt gått riktigt ordentligt och klättrat mycket och varit rejält svettig efter varje pass.

Vackeröga


Efter turen på Lilja red jag och Cappe ut en sväng och tittade på korna lite längre bort efter vägen.
Cappe brydde sig inte alls.
Han kändes pigg och fin och knatade på bra.
Vi tog lite trav och en fattning (2 galoppsprång) mest för att matte ville kolla att han kom ihåg hur man gjorde *fniss*

I hagen for han runt som en hingst och utmanade Prickig fler gånger.
De stegrade och Cappe travade runt i passage. Jäklar va snygg han blir när han blåser upp sig.
Det syns verkligen att han mår bra nu även om han tycker det är rätt skönt att få gå tillbaka till sin egen hage på morgonen och vila.

Efter ridturerna hade Tomas klipp färdigt gräsmattan på hela gården och klockan var efter 22.
Men vi var inte klara, utan i hällregnet som kom så gjorde vi klart den sista hagen.
Jag ville verkligen att Lilja och Donne skulle få mer gräs NU så det var bara att sätta igång.
Och världens bästa Husse ställer upp på alla mina idéer och gör allt för hästarna. 
Det var lyckliga hästar som vi släppte i nya hagen 00.30 i natt och trötta och blöta människor som kröp ned i sängen 01.00.

Vaknade imorse så där skönt trött och sliten i kroppen, bästa känslan, med ett stort leende på läpparna.
När jag kom till hagen för att flytta hästarna bort från betet över dagen kom Lilja i trav och gnäggade.
Sedan travade hon bredvid mig längs staketet hela vägen fram till grinden.
Vilken känsla!

När jag ledde över henne och Donne till den andra hagen, med mycket mindre gräs, stoppade Lilja in huvudet under min arm.
Där stod vi och myste och Donne la sitt huvud på min axel, en riktig gruppkram.
Kan man börja dagen på ett bättre sätt? Nä tror inte det.
Älskade hästar vad lycklig ni gör mig!

1 kommentar:

Johanna sa...

Låter underbart