torsdag 24 september 2015

Vilka killar!


Vilken otroligt fin respons jag fått på mina senaste 2 inlägg, tack så mycket!
Blir så glad när ni håller med och finner det jag skriver inspirerande!
Ger otroligt mycket energi och jag lovar att fortsätta att dela med mig av mina tankar och idéer. 

Har haft 2 helt otroliga hästdagar nu på rad.
I förrgår hade jag först en lektion så hann inte ta mina egna medan det fortfarande var ljust.
Så jag bestämde mig för att plocka in båda och prova att longera dem samtidigt igen.
Och hjälp va duktiga de var!

Kunde till och med longera dem i trav, min stjärnor.
Cappe travade först, i fin takt och i perfekt form.
Han tog verkligen uppgiften på fullaste allvar.
Bakom gasade Prickig på och använde brorsans svans som broms *skrattar*
De var så himla söta


Igår blev det däremot ridning för hela slanten, kom hem i så bra tid att jag hann medan det var ljust.
Bestämde mig för att ta in dem en och en och lämna den andra kvar i hagen.
När jag gick för att hämta dem hade jag inte bestämt mig för vem jag skulle ta först. Tänkte att jag får se vem som kommer. Men de där två är ju trädda på ett snöra, så det var ju bara att glömma att jag bara skulle få en pojke till grinden.

På vägen ner till hagen så stod Cappe så han såg mig, Prickig var längre bort nere i svackan.
Perfekt tänkte jag, jag ropar inte utan då är det bara Cappe som kommer.
Trodde jag ja, lagom till jag kom ner till grinden var även Prickig på väg. Han hade ju full koll på att matte kom.

Så där kom de båda två från varsitt håll.
Halvvägs stannade Cappe för att kissa, då tittade Prickig på honom och gjorde sedan likadant.
Gissa om jag skrattade.

Det blev i alla fall så att jag tog Cappe först.
Prickig stod kvar och undrade varför vi glömde honom men det gick snabbt över när mamma Maxine kom och tog hand om honom.

Cappe var som en dröm.
Red på gårdsplanen och han var så sjukt fin.
Fick till riktigt bra samling med perfekt form och bra linjering i båda varven.
Så himla stark han blivit i sin kropp nu.
Red en del diagonalslutor åt båda håll och de blev verkligen fina.

När det sedan var Prickigs tur så valde jag att ta sadel.
Den hjälper honom lite mer med balansen och avlastar hans rygg.
Longerade först några varv och sedan hoppade jag upp.
Och för första gången var han riktigt ridbar!
Innan har jag mest fått visa, guida och lära honom saker och där och då igår så var han ridbar!
Svårt att förklara men jag tror ni fattar vad jag menar.

Vi red mest på volten, flytta för trampet i stigbygeln och hitta böjningen.
Och han var som en dröm.
Hade bara tänkt skritta men då han hittade sådan fin balans så valde jag att prova lite trav och det gick super.
Han travade så himla fint där på 15m volten, gissa om jag blev glad!?

Så nu är jag så ridsugen att jag håller på att dö.
Men ikväll blir det hanteringsträning, roligt det också.
 

1 kommentar:

Tant Nordin sa...

Kom och tänka nu på att vi har två par av Brozorna i stallet :-D