onsdag 9 september 2015

Vikten av avslappning


Det är jätte viktigt när man tränar sin häst att den finner avslappning, både mentalt och fysiskt.
Dessa två är starka sammankopplade, för att en häst skall kunna slappna av fysiskt måste den ha slappna av mentalt först.

Den unga hästen lär man avslappning för att sedan kunna hitta tillbaka dit hela tiden medan man introducerar mer avancerade övningar och samling.
Det gör så ont i mig och se spända och stressade hästar i något som skall liknas samling, utan ett uns av avslappning. Man kan riktigt se hästens stressnivå ligga på topp.

Givetvis kräver samlingen en helt annan anspänning i hästens kropp men man ska när som helst i samlingen kunna släppa allt, andas ut och hästen skall göra det samma.

Av den anledningen tränar jag hela pass med Cappe där vi bara fokuserar på avslappning, så vi alltid har det läget att falla tillbaka på. Det brukar bli minst ett sådant pass i veckan. 
Dessa pass är dessutom extra viktiga nu när jag lägger in mer och mer samling med större och större krav i hans övriga arbete.

Att kunna samla med en 100% mentalt avspänd häst är målet. 


För att få Cappe att hitta avslappning jobbar vi mycket från marken, ofta i longeringsjobb.
I detta jobb är det ända jag ber honom om att trava i lugn takt och med sänkt huvud.

Han brukar för det mesta försöka latja till dessa pass lite, främst i början, genom att göra hela sin repertoar av konster. Men jag låter honom hållas, vill inte korrigera och skapa spänning utan tar tacksamt emot det han bjuder på.
Efter bara en lite stund brukar han frusta och sedan fint trava runt mig och man kan verkligen se hur muskel för muskel slappnar av.

Just att få hästen att sänka sitt huvud är en nyckel till att nå avslappningen och detta finns det en helt naturlig förklaring till.

Alla däggdjur, även vi, har ett autonomt nervsystem. Detta system består av två delar, det sympatiska och det parasympatiska. Dessa två system fungerar i balans med varandra och man skulle faktiskt kunna säga att de till och med motarbetar varandra.

Det sympatiska systemet är det som utlöser kroppens alarmfunktioner. Blodtryck och hjärtfrekvens ökar och matsmältning och salivproduktion minskar.
Det parasympatiska systemet gör precis motsatsen, sänker blodtryck och hjärtfrekvens och ökar matsmältning och salivproduktion.

Hästar äter gräs, gräs växer oftast på marken, den är utvecklad under miljoner år för att äta genom att sänka huvudet. Så när hästen sänker sitt huvud slås matsmältningssystemet på och de parasympatiska nervimpulserna ökar. Det vill säga att blodtryck och hjärtfrekvens sjunker och hästen blir lugn och avslappnad.

Så genom att lära hästen att sänka sitt huvud kan vi hjälpa den att hitta avslappning.
Något som man kan dra nytta av i många olika situationer.


Igår blev Cappe riden av grannens dotter på 10år (Saga).
Känner mig så stolt när jag tittar på min fina ponny som snällt travar runt med henne på ryggen i perfekt balans, helt avslappnad.
Jäklar va snygg han var!!!

Just det att han nu är så trygg att han kan behålla sin avslappning trots att piloten på ryggen inte gör 100% rätt gör mig så himla glad.
Känner att vi verkligen har lyckats.

Jag kan även se att han känner sig trygg med mig bredvid honom på marken och att det hjälper honom slappna av. När de skulle galoppera behövde jag bara höja armen och Cappe tog galoppen varje gång. Helt fantastisk. 


Ikväll ska jag försöka hinna rida Cappe och jobba Prickig lite från marken.
Jag och Prickig ska ju ha en lektion på torsdag för Angelica i markarbete och jag har ju mest ridit *fniss*.
Ska bli super roligt och nyttigt med ett par till ögon som kan stämma av läget.
Tomas har lovat att fota, så det kommer komma bilder här på bloggen sedan. 

Resten av kvällen kommer ägnas åt att slipa spackel i garaget.
Sedan kan jag börja måla! Äntligen!

1 kommentar:

Ängel sa...

Så klokt!!
Är fantastiskt att se Cappe nu. Och ritten Saga gjorde var helt underbar. Tänk när han var pissgul ponny och vände i galoppen efter vägen 😝