tisdag 29 september 2015

Busponny!


Vilken kväll det blev igår!
Nu när det varit uppehåll och regnfritt flera dagar börjar äntligen marken torka upp lite.

Direkt efter jobbet åkte jag till Bergsåker och höll lektion för två tjejer och deras två russ.
Gick superbra, så himla söta ponnys. Inte annat än att man blir lite sugen själv.
Sedan hem och rida mina egna innan det blev mörkt.

För första gången på länge kunde jag rida i den övre beteshagen.
Tog Prickig först så vi skulle hinna innan det blev skymning.
Ville inte att han skulle behöva få det lite svårt att se underlaget när han håller på att lära sig hitta balansen.
Det är lite taskigt.

Cappe blev lite paff, brukar ju alltid ta honom först.
Så han tyckte vi var skittråkiga när han fick vänta så han bestämde sig för att liva upp det hela lite.
Hans sätt att liva upp situationen bestod i att han gjorde utfall mot oss i tokgalopp och bockserier.
Herre gud, han var så söt att jag höll på att dö när han kom där i full fart med de små ponnyöronen spetsade.

De första två utfallen fick bara Prickig att ruska lite på huvudet, så Cappe tog i lite extra.
Så som han tänkte "tredje gången gillt". Han tog värdens fart och swischade förbi oss.
Haha, tror ni inte han lyckades. 2 bockar gjorde Prickig och jag kunde inte annat än skratta.

Prickigs första bockar med ryttare på ryggen, tror brorsan börjar lära honom lite för avancerade grejer nu *skrattar*

Efter bockarna stannade Prickig och tittade på mig och bara "godis???"
Haha, knas hästen.

Sedan var han jätte fin. Jäklar vad han börjar hitta balansen nu!
Flyttade lite för trampet i stigbygeln och red på en stor 8-volt i både skritt och trav.
Gick super bra.
Börjar hitta böjningen bättre och bättre nu och kan balansera upp sig lite i traven.

När Prickig var klar var det äntligen Cappes tur.
Tänkte att idag får jag hålla i mig men han var så lugn och fin.
Han tar verkligen arbetet på fullaste allvar nu.

Red mycket diagonalslutor och växlade formen i trav.
Riktigt fin och bar sig helt själv.
Han har verkligen blivit en riktigt fin ridhäst nu, han är liksom magisk.

Avslutade kvällen i soffan efter att ha gett övriga djur mat och vatten, så trött.
Husse han städade på gården och eldade upp massa virkesrester.
Så snart är vi redo för snön men jag hoppas verkligen att den dröjer länge till!


Inga kommentarer: