fredag 11 september 2015

Det blir inte som man tänkt sig


En mycket klok och nära vän, aka Prickigs ex.matte, brukar säga:
"Det blir inte som man tänkt sig, det blir bättre"
Och det finns så mycket sanning i det!

Igår skulle jag och Prickig haft en lektion i groundwork men tyvärr blev fröken tvungen att jobba över på sitt vanlig jobb och vi fick ställa in lektionen.

Det blev istället att jag tränade dem själv på övre sommarbetet.
Då Cappe var rätt ointresserad av träning igår och Pilgrim laddad till tänderna, så tog jag han först.
Cappe var ju redan inställd på att det inte var hans dag. 
Satte på kapsonen och började longera Prickig.
Oj va taggad han var. Har aldrig sett han så fin!
Jätte fin trav och bjöd på en riktigt snygg form, han såg verkligen ut som en hingst.
Man kan verkligen se att han blivit starkare.
Var helt lyrisk efter passet! 

Skritt och trav har han riktigt lätt för när jag longerar men vi har haft lite svårt att hitta galoppen.
Men igår fick vi till fattningar i båda varven.
Det är lite halt i gräset och man märker att Pilgrim har lite svårt med balansen då, så han gjorde det så himla bra.
Han till och med la in några bocksprång.

Cappe tyckte vi var supertråkiga och ville visa brorsan hur det ska gå till på riktigt och hjälpte till att dra igång Prickig i galopp ett par gånger genom att tokrusa emot oss *skrattar*
Knasponny!

När jag longerar försöker jag vara mycket tydlig i min hjälpgivning.
Jag höjer armen i olika lägen utifrån vilken gångart jag vill ha.
Så lägst är skritt och högst galopp och där emellan ligger traven.
Anpassar även min energinivå efter vilken gångart jag vill ha.
Hästarna brukar lära sig detta riktigt snabbt och det blir väldig okomplicerat. 

Longeringen kan man använda till så himla mycket.
Bara ren motion, för att hitta avslappning, för att hitta böjning eller en kombination av alla tre.
Det viktiga är att man är tydlig så hästen vet vad man menar och att man fortsätter tills man ser att den förstått och gör rätt. 

Efter Prickig var det Cappes tur. Allt han behövde göra var att trava lugnt och hitta avslappningen.
När han sprang med nosen i marken i båda varven och frustade så avslutade vi.


Sedan hann jag även med att städa klart i höladan efter höskörden, städa farstun till sommarhuset och plocka undan en massa saker inne.
Klockan 21 satt jag i soffan med jordgubbar och grädde och kl 22 låg jag i sängen.
En helt perfekt kväll med andra ord.

Dessutom firade och och Prickig 1 månad igår.
Tänk att han redan bott hos oss så länge!

Imorgon bär det av till Ånge och Bräcke för att hålla lektioner och på söndag blir det kanske målning i garaget.
Tjoho!

Inga kommentarer: