onsdag 1 oktober 2014

Pau d'Arco


Fick en fråga på bloggen om vad Pau d'Arco är så jag tänkte att jag skulle berätta lite mer.

Barken från Pau D'arco trädet är ett urgammalt naturmedel som använts av sydamerikas indianer i 1000 år. Det innehåller mycket mineraler och spårämnen och andra verksamma substanser. Pau D'arco-te kan drickas dagligen som en mineralrik dryck. Även utvärtes till baddning och tvättning.
 
Pau D'arco-trädet har mycket stor motståndskraft mot angrepp av svampar, sporer och virus. Blommorna t.o.m. äter insekter. Den inre barken innehåller bl.a. ett kraftfullt antibiotiskt ämne samt järn i lättupptaglig form och ytterligare ett 20-tal mineralämnen.

När en häst har röta i sina hovar kommer det som oftast inte bara utifrån, utan en stor del av problemet finner man i hästena mag- och tarmkanal. Ofta är det så att hästen lider av överväxt av candidasvamp i tarmen. Genom att behandla hästen mot dessa svampar kan de bli av med sin långvariga röta samt att andra magproblem kan bli bättre.

Så det finns alltså Pau D'arco-te att köpa som man kan koka och ge till sin häst. Detta kan vara lite bökigt och jag gillar när det är lätt och smidigt, så därför blev jag så glad när jag såg att det fanns kapslar och att många gett sina hästar dessa med fina resultat.

Så jag ger alltså Cappe Pau D'arco i form av kapslar som jag köper här.
Han får en kapsel om dagen som jag öppnar och sedan häller ut innehållet i hans övriga mat.
Eventuellt kommer jag öka till 2 kapslar men avvaktar lite och ser vad som händer först.

Tycker redan nu att jag kan se en förbättring, men kommer givetvis rapportera här vad som händer och hur det går.

4 kommentarer:

Unknown sa...

intresant

Johanna sa...

Följer.

Erica Pettersson sa...

Jag måste fråga, hur tycker du att det fungerade för Cappe?

Yvonne sa...

Tja, Erica tycker inte att jag märkte en sådan jätte stor skillnad faktiskt...
Såg tydligast i börja att magen blev lite bättre men inget hände med hovarna.