måndag 20 oktober 2014

Ännu en helg


Vilken helg det har varit, hunnit massor men ändå inte det jag tänkt mig.
Men så är det ibland och det är helt okej.
 
I lördags var jag i Ånge och höll lektioner.
Jätte roligt och mycket givande. Oj så fina hästar som var med, blir alltid fulla av inspiration efter en sådan dag.
Åkte tidigt på morgonen och kom hem sent på kvällen, sedan blev det sushi och film i soffan.
Mys!
 
Söndagen inleddes med en lång sovmorgon, länge sedan jag sov så länge.
Klev upp 6 och släppte ut hästarna och matade och mockade hos korna.
Sedan kröp jagner under täcket igen och somnade om och sov till 10.20!
 
Vaknade till ett fantastiskt väder och efter besök av finaste vänner med finaste små presenter så blev det en härlig ridtur på Cappe. Mycket trav och galopp, många frustar och svettig ponny.
Jätte härligt!
Sedan stod 3års kalas för liten E på schemat, go klimpen.
 
Tomas har lagt mycket tid på garageuppfarten på slutet och igår kväll fick vi äntligen lägga dit kantstenen. Nu är det så pytte lite kvar och sedan är vi klara med våran första alldeles egna garageuppfart!
 
Veckohandling, middag, film, nattning av hästar och sedan stupade jag i säng.
En helg med full fart även fast jag inte hunnit måla något mer i stallet.
Men hoppas verkligen att bli klar denna vecka!
Det är ju så pytte lite kvar.
Bara regnet kan hålla sig borta så jag kan måla boxarna.
 
Korna mår toppen, runda som bollar efter att husse matat dem under lördagen när matte var borta.
Lite mer än 2 dagars mat på en dag gör att inte ens mina matglada små vänner ville ha sitt sista nattmål.
Haha, Lill-Jänta såg ut som en boll.
Blev lite orolig att de skulle få ont i magen, men efter att ha sprungit lite med dem och sett båda bajsa så kände jag mig rätt lugn och kunde gå och sova.
Vet ju att de precis som hästar kan få kolik (på kor kallas det svälla) så man vill vara helt säker på att de mår bra.
Nu var det ju absolut ingen fara men jag är hellre övernogrann än chansar.
Djuren är ju mina bästa vänner och betyder allt för mig, så deras välbefinnande kommer alltid först.
Det är mitt ansvar som djurägare.
 
Kan bli så j*vla förbannad på människor som sätter sig själva före sina djur. Att de inte tar fullt ansvar. Att ha ett djur innebär så mycket och jag anser att man måste vara beredd att göra allt som krävs för att de ska kunna må som bäst.
Jag kan till och med reagera på att folk släpper ut sina hästar sent en dag bara för att de ville sova lite längre. Visst det är ingen fara för hästarna, de dör inte, men det är själva inställningen.
Jag anser att hästarna har rätt att komma ut den tid de ska, att jag skulle vara trött är inget som ska drabba dem.
 
Men alla är vi olilka och jag är så glad att ha möjligheten att ha djuren på min egen gård och därmed kunna göra på mitt eget vis och göra det jag anser är bäst, alltid!
 
Denna vecka hoppas jag bli klar med målningen av stallet och att garageuppfarten blir färdig.
Tänkte även börja träna Bandit att stå vi uppsittningspallen och kanske att jag kan börja lägga benet över honom.
Lovar bilder!  


Inga kommentarer: