onsdag 22 oktober 2014

Första snön

Täckesdjur
Idag natt kom den, den första snön.
Inte mycket, kommer inte ligga kvar men det var ett tunt vitt täcke på marken när jag klev upp imorse.
När vi sedan åkte till jobbet och jag tog denna bild så hade redan en hel massa av snön försvunnit.
 
Idag får hästarna gå i vinterhagen, dels så har de bra vindskydd i skogen där men grannen kommer även med sand till sommarbetet så det blir fint innanför grinden.
Vad skulle jag göra utan honom!? Ovärderligt!
Men sedan hoppas jag att de kan gå kvar på betet ett par veckor till, varje dag är en bonus. De älskar verkligen sin stora sommarhage där de kan gå så långt att matte inte ser dem längre.
Och jag kan verkligen se att de gillar att gömma sig utom synhåll och bara vara vildhäst.
 
På kvällen när man står där vid grinden i mörkret och ropar "Hästarna!" och man hör ljudet av galopperande hovar långt långt bort som sakta växer sig starkare tills de syns i skent från pannlampan, det är mäktigt!
 
Korna mår bra, de bryr sig verkligen inte om vilket väder det är.
Nu ska jag beställa en köldridå till deras löstdrift så de får det riktigt mysigt i vinter. Man märker nu när hösten är här att det gärna blåser och driver in lite i lösdriften, så en köldridå kommer blir perfekt!
 
Ikväll blir det en härlig ridtur i rusket.
 


2 kommentarer:

lilla k sa...

Världens bästa granne och världens bästa YO som tar hand om hästarna och lägger på täcken varje dag som det behövs :-)
Mysigt med en tur ikväll! *längtar*

lillsissan sa...

Blåser in lite? ! Jag plockar typ fortfarande hö ur hår och öron;-) haha