tisdag 30 september 2014

Klar luft

Tänk att han på ridskolan var en av de "fula"
Vilka dagar vi har nu, de är underbara!
Hästarna är glada och pigga och luften är kall och klar, man kan riktigt känna hur lungorna fylls med energi i varje andetag.
 
Det har varit härliga dagar och jag har fått så mycket gjort.
I helgen blir det hagbygge. Korna skall få en hage med trästolp och järntråd inför vintern.
Vill verkligen ha de ute hela vintern så då måste hagen fixas till lite, så de stannar i den.
 
Jag och Nina tog en härlig ridtur för ett par kvällar sedan.
En lång härlig galopp! Lilla Cappe fick kämpa för att hålla jämna steg med Ojiji.
Var så sjukt härligt, tänk att man blir 12 år igen när man får galoppera så där.
 
Kommer ihåg när jag var liten och red på ridskola och man efter en lektion kunde säga "idag var det ingen bra lektion, vi fick inte galoppera en endaste gång!"
Haha och idag kan man sitta och skrittarbeta varje dag i en vecka och tycka att det är underbart.
Men det är fortfarande något speciellt med galoppen, känslan av fart och frihet är oslagbar.
 
Finns ett uttryck "Horses Give Us The Wings We Lack" och det finns så mycket sanning i det, på många plan.
 
Trött ponny efter lång racegalopp
 
Har nu i ca 2 veckor gett Cappe Pau d'Arco och jag tycker att jag börjar se en liten skillnad.
Rötan blir bättre, magen är bättre och jag ser en skillnad på hovarna.
Kan inte säga vad det är, behöver absolut inte ha med Pau d'Arco att göra men hovarna ser liksom hårdare ut, sulan ser annorlunda ut och när jag lyfter hoven ser den liksom ut att må bra.
Jätte svårt att förklara men ska fortsätta  hålla koll och berätta vad som händer.
 
I söndags var jag till det underbara gänget i Ånge och höll lektion.
Vilken dag, vilka hästar och vilka ryttare!
Gav så mycket energi och alla var så himla duktiga!
Många nya ansikten och hästar, verkligen jätte skoj.
 
Kvar på min näthinna sitter de två sista passen då allt föll på plats.
Vackra O bjöd på ett par steg tramp med stort lyft i bogen och lätta framben och vinklade haser.
Helt sjukt fint och helt avspänt!
Och drottning G visade skolgalopp med stor kraft.
Helt otroligt vad dessa djur ger oss!
Jag känner mig alltid ödmjuk inför dem, våra fina läromästare i livet.

Vackra Ojiji, han är verkligen en helt annan häst.
Går inte att sätta fingret på det men något har ändrats i hans utstrålning.
Tonåringen har blivit en ung man och han är vackrare än någonsin!

Hoppas det är många vackra höstdagar kvar, älskar verkligen denna tid på året!


1 kommentar: