fredag 10 oktober 2014

Galoppbilderna


Okej då fortsätter vi med lite mer bilder, dess i galopp.
Det är svårt att tänka sig att när jag köpte Cappe hade han nästan ingen galopp alls!
Han kunde bara gå i vänster galopp och när han väl tog höger var den kantig, i otakt och han försökte hela tiden bryta av eller byta varv.
Man kände riktigt att hans kropp inte klarade av rörelsen.

Efter första Birgittakursen, då jag haft Cappe ca 2 månader, fick vi galoppföbud i minst en månad.
Detta för att han verkligen inte var mogen för galopp i kroppen, han behövde mer styrka.

Jag var så klart lydig och höll mig till skritt och trav. När vi sedan började med galoppen igen tog vi det i små små bitar.
Red mycket öppna för att stärka kroppen inför galoppen och tränade mycket fattningar.

Vänster galopp utvecklades snabbt men höger var fortfarande obefintlig.
Men det gick sakta framåt och helt plötsligt blev galoppen Cappes paradgren.

I galoppen bär Cappe sitt huvud väldigt väl och formen blir riktigt bra!
Han har även lätt att vinkla bakbenen och höja ryggen.
Han har verkligen en jätte bra galopp och han har väldigt lätt för den nu när kroppen fungerar som den ska och han vet hur han ska använda den rätt.

På Birgittakursen nu i september fick vi galoppförbud igen, men denna gång bara för att galoppen var för bra och vi behövde fokusera mer på traven. Haha! Det kallar jag utveckling!
Och traven har verkligen kommit nu på slutet och nu har jag en häst med 3 bra gångarter.

Sväng med piruett-tänk för att lägga vikt på inner bak.
I galoppen till skillnad från traven har Cappe lätt för att lyfta upp sin halskotpelare och minska vinklarna i bakbenen. Han har en otrolig balans och kan fatta galopp när som helst och lika lätt bryta av till skritt eller halt.

Rätt häftig känsla att rida en häst där man när som helst kan göra en pallnit.
I galoppen fokuserar vi nu på piruettvändningar. En rörelse som jag känner ger Cappe massor.
Väldigt nyttigt för honom att ta mer vikt på ett bakben och bli rörlig sidledes i galoppen.

Drömmen är att kunna rida skolgaloppp även åt sidan och bakåt och jag tror piruetten är en nyckel dit. Det underbara med Cappe är att när han väl fattat vad man vill så tar han i för kung och fosterland.



Nu när jag sitter och tittar på alla bilder från i lördags så ser jag att jag ler och skrattar på typ ALLA bilder.
Vilken ridglädje denna lilla ponny ger mig.
Vilken lycka att just jag får kalla honom "min".



3 kommentarer:

uh sa...

Väldigt fint, syns att ni har skoj :-)

johanna sa...

Snyggt

Unknown sa...

Ja men det är väl det som det ska vara jag blir också glad av er fina rid lycka :-)