tisdag 22 december 2015

Full fart mot julen

Roligt att åka traktor
Snart är det jul men jag kan inte direkt säga att snart är det vinter...
Från att ha varit -15 grader och lite snö, har vi nu +5 grader med regn och is.

Detta har hållit på i lite mer än 2 veckor nu, så sakta sakta, en liten bit per dag, har all mark förvandlats till IS!
Mardrömmen för en barfotahästägare.
Tur jag har dem på min gård så jag kan ha full koll.

Så på grund av dessa omständigheter ligger även all hästträning också på is just nu.
Nu går dagarna ut på att sanda, salta och kolla status på hagarna.
Korna klara sig oförskämt bra, herregud har inte sett dem halka en endaste gång!
Vilken balans de har och va bra klövarna verkar fungera på is.

I fredags inleddes dagen med spöregn.
Det började i lagom tid tills vi kom fram till jobbet.
Insåg ganska snart att vi inte skulle ta oss hem och jag hade sjukt ont i magen över hur hästhagen såg ut...
Så vid lunch åkte vi hem.
Men vi fick lämna bilen vid stora vägen och åka traktor de sista 3km.
Vägen var som en skridskobana.




Har säkert sagt det hundra gånger förut men vilken tur vi har som har världens bästa grannar!
Att få åka traktor hem när hela välden bara är blankis med vatten på är en lyx få förunnade!
Dessutom var det rätt roligt också.

När vi väl kom hem så var fortfarande hästarnas hage ohal, skönt, men framåt kvällen blev den is och jag fick flytta dem till hagen bredvid.

Isbildningen har gått så långt att jag har blivit tvungen att stängt av gårdsplanen nu så inga bilar ska kunna köra där jag sandat en väg åt hästarna.
De har som en sandstrand att gå på till hagen, men bäst att vara på den säkra sidan. 


Idag släppte jag dem dock på betet med broddade boots och pojkarna fick även benskydd.
Prickig har inte så mycket styrsel i kroppen och är som en gänglig tonåring så han sopar in bootsen i benen titt som tätt.

Cappe slog ihop sina framben när jag köpte honom.
Nu vet jag inte ens om han når det ena frambenet med det andra, efter att han breddat sig så mycket i bringan.
Men bättre att va på den säkra sidan.

Imorgon är det kvällen före julafton.
Då blir det mys här hemma med mina och Tomas föräldrar.
Kommer bli helt underbart.

Ska bara pynta det sista, städa och duka ikväll.
Så jag kan ta det lugnt imorgon och fokusera på maten och kanske få ut pojkarna på en promenad efter vägen i dagsljus!

Inga kommentarer: