torsdag 26 april 2018

Finponnyn


Jag och Cappe har tränat 2 dagar i rad och han har känts jätte fin båda passen.
Han har varit lite loj ett tag och jag har ju så klart funderat på varför och man blir ju lite orolig då han varit så mycket sjuk och skadad under förra året.
Sedan tänkte jag att han är ju faktiskt 16år i år och då är man ju ingen unghäst längre och han har sjukt mycket päls.
Så jag köpte B-vitamin till honom och jäklar vilken skillnad.
I går var han riktigt på hugget igen och det kändes så underbart!.
Har inte köpt B-vitamin sedan jag hade Nokke och då fanns det ingen variant till häst utan socker, men nu fanns det några produkter att välja bland så jag hittade en jag gillade.

Vi har en ny stång vi rider på och den har verkligen reducerat hans reaktioner mot bettet.
Den vargtand han hade när jag köpte honom och som han hade haft hela sitt ridna liv har skapat djupa vanor i honom.
För att komma undan smärtan har han lagt huvudet på sned och gapat med munnen.
Men med denna stång försvinner dessa reflexer nästa helt.
Ska försöka komma ihåg att fotografera stången och berätta mer om den i ett eget inlägg.

Vi har tränat rätt mycket öppnor och jag kan känna att han är lite svagare i sitt vänster bakben efter senskadan.
Men nu är det mitt jobb att med rätt träning stärka upp honom.
Cappes skolning ligger på mig och det är något jag kan ge honom, att jag kan hjälpa honom att bli starkare och få en hållbarare kropp.

Ridbanan är underbar nu, underlaget är perfekt och jag njuter av att träna hästarna och mig så mycket som möjligt.
Att rida utan boots efter en hel vinter är ljuvlig.
Red ut Cappe igår barfota och nu känns hans hovar precis som vanligt.
I höstas var han ju så sjukt öm i sulorna, främst bak.
Sedan tror jag att det satte sig lite i huvudet på honom också (och mig för den delen) och så fort han kom ut på grusvägen kunde han knappt gå.
Men nu har en hel vinter passerat, han har gått med kompisarna i hagen och är snart tillbaka i sin vanlig form och hans hovar känns precis som vanlig.

Jag fortsätter att räkna ned inför kursen, lite drygt en vecka kvar nu.
Har nog bestämt mig för att rida Pilgrim och Lilja.
Men än hinner jag ändra mig.
Nu väntar en lite längre helg med 4 dagar ledigt, det kommer vara välbehövligt.
De ljusa kvällarna har gjort att jag jobbat lite för mycket hemma och sovit lite för lite...

Inga kommentarer: