tisdag 10 april 2018

Min sadel


Ojojo, vet inte om jag har berättat vilken sadel jag valde till slut efter min utförliga sadelprovning som ni bl.a. kan läsa om HÄR, HÄR och HÄR.
Jag hade turen att få låna många olika sadlar från vänner och kunde verkligen testa, fundera, rida och känna mig fram.

Mina topp två kandidater blev till slut en Augusta och den gamla modellen av Ecuyer (även om jag drömmer om en egen gjord sadeln men den får vänta tills ekonomin tillåter).
Men det är inte bara att hitta vilken modell man vill ha, man ska sedan dessutom hitta en begagnad sadel som inte bara har rätt modell utan även rätt storlek.
Jag hade en sadel som jag kikat länge på på Facebook som var till salu och nu när jag visste vad jag ville ha så skrev jag en fråga om sadeln var kvar och det var den!   
Så jag chansade och köpte den.

Några dagar senare kom den, min nyköpta sadel, en Ecuyer av den gamla modellen, inte ens inriden.
Och vilken underbar överraskning för när den kom visade den sig vara av högsta kvalité.
Den sadel som gjordes i ett finare, kraftigare läder och såldes ny till ett högre pris.
Om jag förstått det rätt så var det någon special utgåva.

Tanken med den nya sadeln var att den skulle vara till Pilgrim.
Den är en K3 i bommen och en S2 i sitsen.
Lite större säte för att jag inte ska fastna och för att han då ska kunna flytta runt mig i sadeln vid behov.
Men sadeln visade sig sedan passa alla mina tre hästar, tjoho!   
Trodde aldrig att den skulle ligga bra på Cappes kort rygg men det gjorde den faktiskt.

Hade även med mig sadeln upp till Ewa i påsk när jag var där över dagen.
Även hon gillade sadeln skarpt och provred den på två av sina hästar.
Kändes som en skönt kvitto att även hon gillade den så pass mycket.
Men mer om besöket hos Ewa kommer i ett eget inlägg.

Så efter mycket letande och funderande fick jag till slut en toppen sadel.
Nu kan jag släppa det ett tag och koncentrera mig på andra saker.
Just nu har jag fastnat i sitsfunderingar *ler

Vilken sadel har du, varför valde du just den och hur känns den för dig att rida i?
Berätta gärna i en kommentar, jag vill så gärna läsa om era erfarenheter. <3




2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag har en Amazonas Birgitta, att sitta i den sadeln är som att komma hem, lodrät sits, mjukt säte och har legat fint på flera hästar efter att sadelmakaren justerat bl.a stoppningen. Har också provat flera olika sadlar, Amazonas Elisabeth, Ecuyer, Startrekk espaniolan m.m men Birgittan är min favorit. Sadeln är Amazonas mesta "allroundmodell" vilket passar mig perfekt eftersom jag rider ut mycket och att te.x stå i lätt sits/fällsits funkar. Jag hade tidigare en likadan sadel med läderbom men den var inte så stabil som jag hade önskat medan denna med flexbom är kanon. Sadeln är dessutom vacker vilket såklart är ett stort plus.

Beatrice sa...

Hej! Vad roligt att läsa att du hittat en sadel som passar alla dina hästar! Jag tycker också att det var roligt att läsa att du provat Amazonas Augustan eftersom jag har en Amazonas D'artangang föregångaren till Augustan.

Det är en S2 men ställbar bom och ger så härlig frihet till manken. Den passar båda mina hästar ypperligt. Jag sitter väldigt mjukt och inte alls vidt med höften, jag kan rida lätt och använder den ute i skogen och på banan. Jag fica hjälp av en duktig sadelprovare innan vad skulle byta ut min portuguesa eftersom den var för vid, jag behövde en sadel som byggde upp min/mina hästar framtill då de är överbyggda på bakdelen och då var deyta den bättre sadeln begagnat, kanske gav jag lite mycket för den men den har varit värd det. ��

Det är så roligt att läsa om dig och dina hästar.