onsdag 2 maj 2018

Långhelg


Att vara ledig flera dagar i rad är verkligen underbart!
Nackdelen är att jag nu längtar efter sommarsemestern så pass mycket att jag håller på att dö!
Vi har hunnit så sjukt mycket i helgen, finns oändligt med jobb på gården denna årstid så det är skönt när man får mycket gjort.
Vissa kvällar har vi hållit igång till långt efter midnatt.

Vi har bl.a. fixat alla hagar efter vintern, bytt stolp och spänt tråd.
All mängd snö har lämnat sina spår om man säger så.
Vi har mockat bajs ur hagarna, planterat blommor, röjt, fyllt hål, sått frön mm.

Jag har även hunnit med att rida en hel del, för på lördag kommer Birgitta Järnåker hit och håller kurs och vi har tränat lite extra inför det.
Vi har även byggt staket på ridbanan och satt upp ett inre staket på 16x32m, den storlek på bana som Birgitta önskar.


Det märks att hästarna njuter av värmen och solen.
De är så himla glada och mysig.
Värmen i helgen har satt fart på smältandet av snön och vi fick skynda oss för att få bort det mesta av bajset som var kvar.
Hagarna kommer bli så leriga i år med allt detta smältvatten, dessutom ska det regna i flera dagar nu...
Men det känns skönt att det inte är så mycket bajs i leran i alla fall.
Flickorna fick flytta över i en av inbeteshagarna i helgen men efter 2 dagar höll den på att bli söndertrampad så det gick inte.
Det är ingen tjäle i backen så marken var på tok för mjuk under snön och det blev bara geggamoja av allt.  
Hoppas på flera varma dagar nu så det får smälta klart och sedan torka ordentligt.


I köket står massa fröer på tillväxt.
Tänkte försöka så mina egna blommor i år så jag slipper lägga en förmögenhet på att köpa.
Vi får väl se hur jag lyckas.
Har även två sorter till våra pallkragar, satsar på sådant vi verkligen äter och älskar, så i år provar vi vaxbönor och pak choi. 

I veckan blir det att fixa allt inför kursen i helgen, så alla hästar får nog vila onsdag och torsdag.
Sedan blir det lite lugn ridning på fredagen inför kursen.
Åh så jag längtar nu!



Inga kommentarer: