tisdag 10 november 2015

Pedikyr och krig

Klicka på bilden för att läsa texten

Så har tiden kommit då hästarna har fått flytta in på nätterna.
Det betyder också att det är mycket lättare att utföra deras dagliga pedikyr.

Nu har jag startat krig mot den sista envisa röta!
En massa saker har inhandlats.

Röta är en nedbrytningsprocess, där ungefär hälften är svamp och hälften är bakterier. Svampen finns naturligt i hästens tarmflora, där lever den på socker och bidrar till den viktiga jäsningen i tarmen. När hästen får i sig mer kolhydrater (sockerarter) än den gör av med, då börjar svampmängden öka och följer med blodcirkulationen till andra delar i hästens kropp. Väl i hoven lever den på den mjuka vävnaden i strålen. Allteftersom svampen äter av strålens material så får bakterier grogrund i den döda vävnaden i strålen. Det är då den ruttna stanken och den möra konsistensen uppstår i strålen. Mängden svamp beror på foderintag, motion och blodcirkulation.

Jag har tagit tag i delarna med foder, tarmar och motion och tror det mesta är ytligt nu.
Men den jäkla rötan vill inte ge sig så nu har jag satt in det hårda artilleriet. 

Har införskaffat en hel drös med medel och tänkt angripa röta med allt *fniss*
Om jag byter ofta så hinner den inte bygga upp något försvar typ *blink*

Det jag använder finns på bilden ovan.
Just nu skrubbar jag fötterna varje kväll med Hibiscrub utblandat med vatten.
På morgonen går jag på med äppelcidervinäger, Trush E eller handsprit (varierar dem emellan) och i alla sprickor och hål stoppar jag ner Hoof-Stuff.
Främst är det Prickig som har lite problem med hovväggarna och bärränderna.

Ska bli jätte intressant att se om detta ger någon verkan.
Vem vinner kriget, ni får hålla tummarna att det blir jag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, det här vill jag följa. Heja, heja! Hoppas du hittar något mirakelmedel som jag kan apa efter