måndag 8 september 2014

Äntligen kurs!

Början till piruettvändning i galopp

Äntligen, som jag har längtat!
Igår var det den efterlängtade kursen för Birgitta Järnåker.

Jag och Katarina hade helkväll i stallet på lördagen och tvättade liten vit ponny, sedan hade vi tjejkväll med övernattning för att åka tidigt söndag morgon till Gårdtjärn.

Cappe var nog sugen på kurs för han knallade rätt in i transporten.
Red för Birgitta med Cappe för nästan 2 år sedan då jag nyligen köpt honom så det var spännande att ta man han igen. Mycket har ju hänt på denna tid och jag kände dessutom att vi behövde lite guidning.

Fokus på linjering för att nå lyftet i halskotpelaren
Cappe var jätte fin och vi fick så mycket bra med oss.
Fokus ska ligga på linjering och i det hitta ytter bak. Även ha mycket fokus på skolskritt och travarbetet.
Är jätte laddad att börja träna nu men ska faktiskt ge Cappe ett par dagar ledig och bara gå promenader med honom.


Något annat jag fick med mig var att försöka gå tillbaka till mer känsla i ridningen. Har behövt vara rätt tekniskt på Cappe men nu har vi så mycket bra att jag måste våga gå tillbaka och lita på känslan.
Så det ska jag verkligen jobba på.


Cappe var som vanligt en stjärna att ha med sig. Så cool och lugn.
Man kan verkligen ta med han överallt och han kommer till ro på en gång.
Mellan ridpassen låga han mest och sov i boxen, så himla söt. Den ponnyn har verkligen på och av.
Det är verkligen en helt annan ponny mot för 2 år sedan.


Galoppombyte






2 kommentarer:

Johanna sa...

Fina bilder! Känslan är så viktig och samtidigt så svår, att våga känna, att våga lita på det man känner!

Yvonne sa...

Tack Johanna!
Ja precis så är det!
Jag rider egentligen mycket på känsla men nu när jag behövt vara så teknisk så 'är det mindre lätt att gå tillbaka och våga lite på vad man känner igen.

En balans av dem båda är nog det bästa ;-)