onsdag 24 september 2014

Kyliga nätter


Nu har det varit minusgrader två nätter i rad och inatt fick faktiskt hästarna sova inne.
Inte så mycket på grund av kylan utan mer för att de skulle få sova torrt och inte få i sig så mycket frostgräs.
I alla mina hagar är det gräs och jag gillar inte riktigt tanken på att hästarna ska ha fulla magarna med kalt gräs. Så då blir det hö inne på natten och en massa hö i hagen på morgonen.
Maxine och Ojiji åt snällt höet imorse men Cappe struntade i det och traskade ner till gräset.
Suck, knasponny.
Men idag skulle tydligen vara sista dagen med kyla på ett tag så ev. får de vara inne i natt också men sedan hoppas jag att de kan gå kvar på betet i minst ett par veckor till!

Red en sväng på gårdsplanen igår. Cappe var som en dröm, har nog aldrig gått så bra!
Han hade ett fint lyft i halskotpelaren, perfekt linjering, kunde korta steglängden bak och kom lätt in i skolskritten. Så fantastisk!

Så mycket som fallit på plats sedan Birgitta-kursen.
Små tips och små förändringar som gett så mycket. Att fokusera på linjeringen har verkligen varit en nyckel för oss.
Att själv inse att han inte alls kortar steget så mycket bak som jag trodde har gett mig nya perspektiv.
Igår dansade han fram trots att han var super pigg och egentligen lite spänd. Men spänningen satt bara i huvudet, inte i kroppen och han kom ändå snabbt till ro.

Vi skrittade mest, växlade skritt i jämnvikt, smalad skritt och skolskritt. Lite uppgångar till trav som han satte perfekt och en endaste skolgalopp.

Nu vill jag rida igen på min fina prins!

Inga kommentarer: