torsdag 11 september 2014

Fokus efter kursen

Bilderna har jag fått av Moa Lindblom, jätte tack!
Igår blev det första ridpasset efter Birgittakursen.
I måndags fick Cappe vila och i tisdags blev det pedikyr och massage.
Men igår red jag!

Åh så fin han kändes.
Nu blev det bara en lugn sväng efter vägen tillsammans med Nina och Katarina, mest skritt och lite trav men han var så mjuk och pigg.

Trots att vi red rakt fram hade jag fokus på linjering och jag märkte hur otroligt lätt det var att lägga hans kropp rätt. Och när allt hamnade på plats så lyfte han halskotpelaren helt själv. Han har verkligen fått fin styrka men är snabb på att vika halsen ungefär där den fäster i bogen och då är det ju helt omöjligt för honom att lyfta upp halskotpelaren.

Men nu när jag vet vad jag skall hålla koll på så hamnar vi rätt.
Så lite kan göra så stor skillnad och allt genom att lägga bakbenen rätt så han spårar.

Fick en fantastisk trav i en uppförsbacke på vägen hem. Kände ett jämnt driv bakifrån och han klev under sig och tog vikten så bra. Tyvärr fortsatte vi inte att trava på platten sedan, hade gärna velat se om jag hade kunnat behålla känslan där, men det kommer fler tillfällen.

I vilket fall höll jag mitt eget löfte att inte galoppera på 2 veckor, första ridpasset check!
Ska försöka lägg mer fokus på traven och då kan ett galoppförbud vara bra.

Ikväll blir det mer ridning, kombinerat med lite målning, plantering av ljung och mätning av kohagen. Härligt!

OJ! Visste faktiskt inte riktigt att han hade sådant sort kliv bak.
Nu blir det ännu mer träning på att minska det mot samlingen.

Skolgaloppanslag, ligger fint bak!

Fokus på linjering och lyftet i halskotpelaren

Här ser man tydligt när han viker sig i halsen och blir lite framtung.
Återigen mycket större kliv bak än vad jag upplever från ryggen.



Inga kommentarer: