tisdag 16 september 2014

Skritten nyckeln till allt!

Snyggaste svansarna!
Oj va bra det går med ridningen nu!
Har fokuserat på skritten och Cappe är som en dröm. Birgitta har viskat sin magi i hans öra och han har verkligen lyssnat.

Mycket av det vi upplever som mindre lätt har att göra med den tand som en gång satt i Cappes mun och ställde till med problem.
Trots att tanden är borta finns vissa beteenden kvar.
Ett sådant är hur han tar hjälpen från bettet. Han har inga problem att gå emot, strunta i det jag säger och det gör det mindre lätt att hitta fina förhållningar och att svänga. Detta var ett sätt för honom tidigare att försvara sig mot smärtan och beteendet har funnits kvar. Man får ha i åtanke att det endast är p ådetta sätt han upplevt ridning tidigare, han har alltid haft ont.

Även om jag vill rida min häst helt utan bett och kunna svänga med endast vikt så vill jag kunna lägga ställning och visa vägen även med bettet. Vill kunna hjälpa till med takt och samling i kedjan och lära han följa bettets placering i munnen.

Vi har jobbat med detta men det har hela tiden varit mindre lätt. Det där lätta finliret med sytråd har inte riktigt infunnit sig, förrän nu.
Allt som Birgitta sa till oss på kursen, han lyssnade och tog det till sig.
Allt har fallit på plats och jag har en helt ny häst!

Har flera pass nu bara skrittat och det har gått kalasbra och varit roligt.
Skritten är nyckeln till ALLT och nu kan jag äntligen utnyttja den på min vita prins.
Detta är den pusselbit vi saknat och nu har vi hittat den!

Ska bli så spännande och se vad som kommer börja komma från detta, ska se till att hålla er uppdaterade.
Fokus just nu är att minska steglängden bak och börja hitta niget i skolskritten.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Låter ju hur bra som helst :)

johanna sa...

Skritten är a och o, lätt att glömma bort.