tisdag 8 november 2016

På banan


Äntligen känns det som om jag är tillbaka på banan igen med hästarna.
Läget är mer stabilt med Cappe, fortfarande väldigt mycket mediciner, men det går sakta åt rätt håll och det är så himla skönt.
Så nu finns det energi över till att träna pojkarna ordentligt igen.

Cappe och jag tränar i skritt.
Han är inte helt hundra i sitt bakben än. Han är inte halt men det är fortfarande pytte lite svullet i kotan på morgonen, så vi tar det lugnt för att vara på den säkra sidan.
Så vi har skrittat ut en del och tränat lite samling på gårdsplan.
Och samlingen gör han med bravur!
Jäklar vad bra den börjar bli.
Lugn, kontrollerad och kraftfull.

Prickig har jag också ridit en del nu.
Mest på gårdsplan då han varit rätt pigg och då blir lite vild att rida ut på själv *fniss*
Han är riktigt fin och lyhörd, som en dröm.
Men tyvärr är gårdsplanen lite liten för honom.
ska vi trava såmåste han hålla en böjning i kroppen som blir för stor för hans utbildning och styrka.
Men nu har marken frusit och det har börjat komma en del snö, så förhoppningsvis kommer nya ridbanan snart bli ridbar.

Även om den inte är klar med markduk och stenmjöl än så är det en plan och jämn yta som bara den fryser blir fullt ridbar.
Ska dra upp lite belysning dit också bara underlaget blivit bra.


Annars renoverar vi på för fullt.
Vi är snart klara, så jäkla skönt.
Jag har redan börja planera nästa projekt och det är att måla inre hallen vit.
Den är så liten så det är ett ganska begränsat projekt och vi har ju färg hemma, så egentligen är det bara att köra igång.
Men jag har lovat mig själv att det andra ska bli helt klart först.

Sedan har jag även bestämt mig för att på sikt ta in två hyresgäster i stallet.
Har ingen brådska, det viktigaste är att hitta rätt personer och hästar.
Det är viktigt att vi har samma tänk vad gäller hästarnas välbefinnande och att man vill ha ordning och reda runt sig.
Men det skulle vara så sjukt roligt med lite folk att rida och träna med.
Hitta på roliga saker och umgås, eller bara att ha någon att prata med när man mockar.

Till sommaren när ridbanan är färdig tänkte jag anordna lite kurser hemma, kanske ett gemensamt tränings- och ridläger mm.
Att mötas, dela erfarenheter och träna tillsammans är både utvecklande och motivationsskapande.

Har många fler idéer men de är lite hemliga just nu...

Inga kommentarer: