måndag 14 november 2016

Ännu en helg


Jaha, då var det måndag igen då.
Hjälp vad veckorna går. 

Helgen har varit helt underbar.
Hade vänner hemma på middag på lördagen, så himla mysigt och trevligt och på söndag var jag och firade pappa på farsdag och fick jätte gott fika.

Igår kväll red dessutom Tomas på Prickig.
De var så himla duktiga.
Prickig var som vanligt ganska pigg så jag longerade honom 15min först så han fick pipa av sig lite.
Sedan red Husse 30min och jag gick bredvid.

De fick träna på att hitta kopplingen mellan deras nervsystem.
Jag stannar och startar Prickig med enbart tanke och energi när jag rider och nu fick Tomas träna på det samma.
Och jäklar vad duktiga de var!
Tog inte lång stund så hade de hittat lite kopplingar.
Verkligen jätte roligt att se. 

Efter att han ridit frågade jag om han tänkt något på det Ewa sa när vi var där uppe.
Han svarade att "nä det hade han inte gjort" men nu kom han ihåg att hon sagt att han skulle träna på att känna hästens steg.
Så det skulle han komma ihåg till nästa gång.
Gissa om jag kände mig stolt.
Sedan pratade vi lite om vikten av att ta ansvar och ha kontroll på sin kropp och att en riktigt skicklig ryttare kan förutse hästens nästa steg och hinna vara med i den rörelse som komma skall. 


Cappe har nu varit utan smärtstillande sedan i torsdags och det verkar gå jätte bra!
Fatta va underbart!
Tror han tycker att han är frisk nu, för varenda dag så fort det blivit mörkt ute tar han av sig sin flugluva.
Och jag förstår honom, han ser ju knappt något genom den.
Och Prickig hjälper glatt till *suck*

I söndags var ena luvan i två delar.
Tur min fina K kom till stallet och tog med den hem och lagade luvan åt oss!
Själv vet jag inte hur jag skulle ha hunnit med det men nu fick jag tillbaka den samma kväll hel och fin!
Ska försöka titta på någon lösning på travshopen, finns ju stänkskyddshuvor till travhästar som de ser bättre igenom.
Vill ju att han ska ha något form av skydd över ögat.

Annars känns han fin i ridningen, vi tar korta pass med lite mer trav nu.
Han känns ren men är fortfarande lite svullen i vä. kota bak på morgonen.
Veterinären trodde det var lugnt, så försöker ha lite is i magen en stund till.
Nokke var ju expert på att vricka sig och ibland tog det lång tid för honom att bli bra.

Så vi tränar på lite lugnt så länge.
Hade varit härligt med en lång uteritt i helgens fantastiska väder, men det tordes jag intebelasta honom med.
Även om Cappe tyckte att det kunde han visst de.

Inga kommentarer: