måndag 17 september 2018

Vad älskar jag?


Nu älskar jag en hel massa saker men en av de saker jag verkligen älskar att göra och som ger mig energi är att prova nya saker inom områden där jag har ett stort intresse.
Och det absolut största av mina intressen är hästar och utvecklingen med dem. 
Jag är av naturen en väldigt nyfiken person, vill veta allt om allt och då blir utforskandet och testandet en stor del av vardagen. 

På slutet har jag varit väldigt intresserad av bett och att man faktiskt behöver olika bett för olika typer av arbete.
Det är så lätt att tro att bara för att man hittat ett bett som hästen trivs med så kan man ha det resten av livet och göra allt på det.
Ja, jag har också tänkt så förr men ju mer jag lärt mig desto mer har jag insett att så inte är fallet.
Behovet kommer ändras tillsammans med hästens skolning men man kan även komma att behöva använda olika bett andra sammanhang som t.ex. i rehabiliteringssyfte.
Det är som en helt ny värld som har öppnats och jag önskar att jag hade obegränsat med tillgångar och kunde köpa alla bett jag är nyfikna på.

Idag är det många som rider bettlöst och jag har inget att säga om det, rider själv Pilgrim bettlöst med jämna mellanrum.
Men jag finner personligen att bett är otroligt viktigt i hästens skolning för man når resultat som jag inte tror är möjliga utan.
När man börjar förstå hur en häst är bygg och att man verkligen låter hästen vara häst och anpassa träningen efter det så kommer man till helt nya insikter.

Det är otroligt svårt att skriva om detta kortfattat men kort och gott handlar det om att vara rädd om hästens halskotpelare och att ett för hårt tryck på hästens nos och nacke kommer inte hästen kunna komma undan.
Så för att lätta på trycket måste hästen dra ihop sin hals. 
Blir trycket för hårt av ett bett kan hästen gapa tack vare sin underkäke.
Genom halskotpelaren löper hästens nervbanor genom små små hål och att dra ihop halsen på hästen sätter dessa nerver i kläm.
Jag vill inte ens tänka på hur det känns för hästen.

Sedan får man inte glömma vikten av hästens tunga och hur den faktiskt fäster på samma ställe som hästens lyftmuskler till framben och bröstben fäster samt musklerna till nacken.  
Hästens tunga har därför en viktig betydelse i skolningen av hästen och reaktionerna i hästens kropp.
Man kan genom tunga nå muskler som man inte kommer åt utan bett. 
Reaktioner som är viktiga för ridhästen.
För vi måste komma ihåg att det är skillnad på en häst och en ridhäst.

Så i förra veckan när jag var in på Grafströms för att köpa ett bett åt min vän så hittade jag en massa spännande bett själv som jag blev tvungen att undersöka.
Det ledde till att jag spontanköpte på mig ett nytt bett helt på impuls.


Det var så intressant vinkel på bettet och jag har fått en förkärlek till bett med rullar.
Testade bettet på Lilja när jag kom hem och wow så bra det blev.
Detta var ett bett hon verkligen kunde följa och hon blev lätt att styra och så mjuk.
precis vad vi behöver just nu. 
Ska bli spännande att prova det på Pilgrim.


På kursen för Ewa red jag både Lilja och Donne på Rollerbit och samma dag klickade jag hem ett eget.
Detta bett har så många användningsområden men det viktigaste att komma ihåg är att detta är ett bett där man lämnar hästen ifred.
Bettet gör jobbet.
Bettet kan hjälpa spända hästar, funka i rehabiliteringssyfte och mycket mer. 
Man kanske inte rider på detta bett varje dag, men det har verkligen sina fördelar.
Jag red ut på Lilja dagen efter kursen och hon var så otroligt mjuk.
Jag kunde verkligen känna vad som hänt i hennes kropp efter passet med detta bett. 


Igår var det Cappe tur att bli riden på Rollerbit och WOW!
Vet inte ens hur jag ska beskriva det, men som han behövde det passet. 
När han började aktivera tungan blev hans rygg otroligt avspänd och han höjde sin länd så mycket att jag kände hur sadeln ändrade läge.
Detta bett kan för ett otränat öga se väldigt "otäckt" ut och ni vet nog alla vid det här laget vilka problem Cappe hade i sin mun när jag köpte honom.
Problemen är borta men många reflexer finns kvar i honom och han kan i tid och otid gapa.
Men på Rollerbit blev han helt lugn i munnen och han bar bettet så mjukt.
Han kan även vara lite "orolig" i sin form, han har svårt att hitta ett läge där han orkar bli stadig.
Han spänner lätt ryggen och då behöver han sänka huvudet för att släppa på spänningarna. 
Men igår längde han sin hals så otroligt fint och det syntes verkligen hur mycket han trivdes och inte en gång blev ryggen spänd.
Han spred en så stor känsla till mig av välbehag att den sitter kvar än idag och jag ler fortfarande.
Det är svårt att beskriva, det måste upplevas men oj vad det händer saker med mig och min hästar nu. 

Nu återstår att prova bettet på Pilgrim.
Han behöver hitta lite till längning i sin hals och vinkla fram atlaskotan och jag tror att jogga runt lite med detta bett kan vara en bra väg att nå dit.
Men det återstår att se.



2 kommentarer:

Johanna Hedstroem sa...

Bra och informativt inlägg!

stjarnasresa sa...

Jättespännande verkligen !!! Och så bra beskrivet!