onsdag 5 september 2018

Min favoritdag och det här med slutan

Bästa vänner
Igår var det tisdag och det är min absoluta favoritdag, det är liksom min egen dag då jag har lektion för Ewa på kvällen och jag brukar ägna hela eftermiddagen och kvällen åt hästarna.

Direkt efter jobbet red jag och Katarina ut en sväng efter vägen.
Jag tog fina Lilja och vi njöt verkligen av turen.
Blev en härlig galopp i full fart på vägen hem, tänk så mycket energi det ger.


Sedan var det dags för lektion och jag red Pilgrim.
Vi tränade slutor. Det var första gången vi provade det.
Jag har verkligen sett till att vänta med slutorna under hans skolning så att grunderna i mycket annat suttit ordentligt innan.
Jag ser så många träna sluta med sina hästar genom att flytta hästens rumpa och för mig är det ett big no no.
En sluta handlar inte om att flytta rumpan på hästan, så varför håller man på att lära in den så???
Jag förstår verkligen inte.
Är det för att man vill uppnå något som ser ut som en sluta?
Eller så är det så enkelt att man faktiskt inte vet vad man gör och varför. 
Sedan får man hålla på resten av hästens utbildning med att passa den där rumpan som hästen slänger ut i tid och otid.
Men jag lär inte heller mina hästar att gå undan för tryck, något som strider mot deras natur.
Istället låter man dem följa ett "tryck" som lättar och då blir hela tänket annorlunda från det normalt vedertagna.

Så igår testade vi då slutan för första gången och att få uppleva hur det tedde sig helt naturligt för Pilgrim var helt underbart.
Det är precis så här det ska vara att skola en häst.
Allt man gjort innan bygger upp en grund för det man ska göra härnäst.
Jag är så himla lyckligt lottad att få ha Ewa som min mentor i denna resa.

Så innan lektionen var slut så red vi till och med öppna, diagonalslut, öppna, piruett.
Visst, Pilgrim har massa styrka kvar att bygga men han förstod och vi fick inte ett endaste motstånd eller motreaktion i hela övningen.
Så stolt över mig och min fina häst!


Efter lektionen hann jag även med lite fix på gården.
I brevlådan när jag kom hem låg de skyltar jag beställt till hagen.
Namnskyltar till alla hästar och de skruvade jag upp ovanför krokarna till grimmorna vid vinterhagarna. 
Blev så sjukt bra!

Efter det målade jag de plattor som ska upp på lyktstolparna på ridbanan.
Sedan ska bara eldosorna kopplas in och efter det är det klart för att koppla in lampor.
Så min stora förhoppning är att det i vinter sitter belysning på min bana, den bästa banan i världen.



Inga kommentarer: