tisdag 18 september 2018

Förbättringar


När jag förra veckan var på Grafströms och råkade spontanshoppa ett bett så hittade jag även nya kinkedjekrokar.
Hittade en modell som var rund med helt platt baksida.
Har märkt av ett problem på vissa av mina stänger och det är att hästens mungipa kommer i kläm mellan stången och kedjan.
Det kan man ibland åtgärda genom att spänna kedjan lite till men det är ju inte alltid önskvärt.
Så när jag hittade dessa blev jag nyfiken.

Testade dem tillsammans med nya bettet när jag kom hem och jäklar vilken skillnad. 
Kedjan låg helt stilla på samma plats hela ridpasset och ingen risk för kläm av mungipan. 
Även fast jag spände kedjan löst låg den still.



Den enda nackdelen är att de är lösa, alltså man krokar fast dem på stången efter man tränsat.
Jag ser hur jag kommer drälla runt dessa i stallet och tappa bort dem *fnissar*
Men de har fått en egen lite burk i min hylla i sadelkammaren så jag tror nog det kommer gå bra ändå.
Och i slutändan är det värt det med tanke på hur otroligt bra de var!
De var så bra att jag åkte tillbaka dagen efter och köpte fler, de var ju inte direkt dyra.

Jag la ut en bild på Instastory på krokarna och det var så många som hörde av sig och frågade vart jag köpt dem så jag lägger ut en bild på dem här med.
Som sagt så har jag köpt mina på en butik här i Sundsvall med de finns att finna på nätet om man Googlar "kindkedjekrok".
Det finns även en modell helt i metall som verkar vara lite större, den ska jag köpa nästa gång och jämföra mot dessa.  

Ikväll rider jag och Lilja lektion för Ewa, då blir det nya bettet med dessa nya krokar.
Längtar!



Inga kommentarer: