fredag 7 september 2018

Längtar tills imorgon!


Imorgon är det äntligen dags för kurs med Ewa Schaeder.
Tänk så mycket som hänt sedan förra året.
Då var första gången vi red på vår alldeles egna ridbanan och sedan dess har vi både bytt sadel och bett.
Den kursen skrittade vi mest runt uppe på banan, Pilgrim hade fullt sjå med att titta på allt som hände runtomkring och hans fokus var överallt utom med mig.
Men jag kunde absolut inte begära något mer av honom då heller. 
Var så nöjd med allt vi gjorde och hans positiva inställning.

Sedan dess har vi kunnat träna massor, tror dessutom att vi båda två mognat otroligt mycket från den kursen.
Att ha en egen ridbana har verkligen underlättat, hur tusan kunde jag ens rida innan?
Och visst, att rida 3år utan ridbana gjorde att man tappade lite motivation, det var ju svårt att komma vidare.
Det blev faktiskt lite tråkigt att rida....
Även fast jag sagt det förut kommer jag säga det tusen gånger till, att Tomas var med och förverkligade min dröm med ridbanan är den störst gåva han någonsin har givit mig!!!!

Och nu har vi haft ett år av bra underlag, distanslektioner för Ewa varje vecka och en hel massa nyttiga övningar att träna på och det har gett resultat.
Just nu står vi dock inför ett (vad det känns som) stort kliv utbildningsmässigt och detta har rört om en hel del i vår vardag.
Saker som fungerat klockrent har helt plötsligt börjat skapat frustration eller förvirring.
Därför känns det toppen med kurs nu för ingen kommer kunna guida oss bättre i detta än Ewa.
Men jag testade lite nytt med utrustningen igår och det blev kalasbra.
Alltså jag har verkligen världens mest känslig häst.
Han är allt annat än avtrubbad.

Många benämner reaktiva hästar som känsliga men jag skulle säga att en känslig häst är en häst som kommunicerar tillbaka, känner efter och talar om vad han eller hon tänker och känner.
Sedan kan det vara rätt lurigt för oss att veta vad det är de försöker berätta men följer man magkänslan brukar det lösa sig.

Pilgrim har kommit till det läget i skolningen nu att han förväntar sig att jag ska kunna ge samma signal på samma sätt varje gång för att få samma reaktion i honom.
Så det som funkat tidigare med mindre skolning funkar inte längre.
Han är mer petig nu helt enkelt eftersom han vet vad han kan förvänta sig och begära.
Det är som Cappe som kan bli "upprörd" om jag andas vid fel tillfälle.
Så vi har denna vecka experimenterat lite med kedjan på stången, tror vi hittade ett bra läge igår för både kedja och kapson men det återstår att se idag om det fortfarande är så.

Tomas kommer vara världens gulligast och fota under helgen så lovar er massa bilder efter kursen. 

Inga kommentarer: