torsdag 17 maj 2018

En doft av sommar


Ojoj, vilken värme vi har haft!
Idag är det bara runt 15 grader och känns rätt kallt ute men tidigare i veckan har vi haft upp emot 27 grader.
Allt växer så det knakar och jag trodde aldrig det skulle gå så här fort.

I tisdags red jag och Pilgrim lektion för Ewa.
Först en del övningar som förberedelse och sedan testade vi lite mot passagen. 
Och bara piloten sitter still så blir det riktigt bra.
Pilgrim tycker det är super kul och verkar ha otroligt lätt för just passage.

Vi började med att rida lite glidaröppnan på volt.
Sedan lite samlad gungande trav längs fyrkanten med övergångar till skritt.
Efter det gick vi in på volt och provade passage därifrån, på böjt spår.

Alltså det fungerade super bra!
Sedan blev piloten lite het på gröten och då gick det mindre bra,  sedan lugnade piloten ned sig och då gick det bra igen. *fniss*
Efter att vi ridit en del passage gick vi tillbaka till samlad trav efter fyrkanten och jäklar vilken trav jag fick.
Jag bara satt och fnissade, hade kunnat trava runt i timmar.
Alltså det är helt sjukt hur otroligt fin Pilgrim blivit och hur mycket han utvecklats både mentalt och kroppsligt på bara några veckor.
Sedan den där tisdagen då det kom tre steg passage så är det som om nått har hänt och han har blivit en helt annan häst.
Han börjar kännas skolad.

Resten av tisdagen spenderade jag och Tomas med att kratta gården.
Jag älskar att kratta, allt ser så nystädat ut efteråt.
I år har vi fått så himla mycket vitsippor på gården, att röja i skogen förra året har verkligen gjort underverk.
Det är så vackert, titta bara på dessa bilder.




Igår longerade jag Cappe.
Vi tog ett rejält pass efter vägen i måndags med en hel del galopp, tyckte att han blev lite gallig i vänster bak (det han skadade) efter.
Men en mjuk och fin och väldigt liten galla. Så jag longerade honom igår för att kolla av läget och jäklar va fint han rörde sig.
Kändes jätte bra.
Nu har vi bokat in en veterinärcheck inför sommaren, bästa Gunnar som kommer.
Känns toppen att göra det så man kan ställa alla tusen frågor och få en bra plan med upplägg mm.

Torsdagar är ju hästarnas vilodag, då har jag fullt upp med träningar, men imorgon fredag så kommer alla få röra på sig.
Hoppas på fint väder så vi kan ta lite härliga turer ut efter vägen och i skogen. 

Inga kommentarer: