tisdag 22 maj 2018

Inget är perfekt från början; de första stegen mot passage



Tänkte dela med mig av en liten film idag, med betoning på liten, känner att det var väldigt länge sedan nu.
Hade filmat en helt annan grej på ridbanan innan och tänkte att va tusan filmkameran kan ju få stå kvar medan jag rider Pilgrim.
Vi skulle inte göra något seriöst utan bara ha ett lätt joggingpass på banan.
Så vi var både sadel- och bettlös.
Annars när vi tränar på saker har jag alltid både sadel och bett, jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om varför men lämnar det till en annan dag. *ler*

I vilket fall värmde vi upp lite, red lite öppna från volt och några övergångar.
För några veckor sedan under en lektion med Ewa (via telefon) klämde Pilgrim in 3 passagesteg, sedan dess har de dykt upp lite här och där när vi ridit.
Under kursen med Birgitta bjöd han också på passagen.
Och på senaste lektionen för Ewa tränade vi på att be om passage på kommando. 

Så jag kände ganska direkt när vi började trava att Pilgrim lätt gick in mot passagen, så när vi passerade filmkameran passade jag på att be honom om passage.
Alltså hur duktig är han inte!?

Detta var vårt första försök, sedan dog tydligen batteriet på kameran så jag fick inte med de andra två gångerna på film (vilka hade en ännu bättre takt).
Men i vilket fall är jag jätte stolt över honom.
Detta är ju bara början, hur det ser ut just nu och det är inte alls perfekt så klart.
Men jag tycker det är roligt att dela med mig av vår väg och då vill man ju se utvecklingen.
Man måste investera tid och allt ser inte perfekt ut från början.
Jag känner tyvärr lite idag att folk kan vara lite rädda för att dela med sig av saker som inte är perfekta.
Men du, man måste träna, inget är perfekt från början.
Men det kan nog vara lätt att glömma bort när allt man ser på sociala medier är människors perfekta liv *ler*
Det krävs träning av vårt öga för att kunna se vad träning och utveckling kommer ge hos ett ekipage och hur ska vi kunna lära oss det om alla bara delar med sig av saker som är "färdiga"?

Så därför får ni en film idag på min och Pilgrims väg mot passagen.
Håll till godo!


Inga kommentarer: