fredag 18 maj 2018

Lite tips inför sommaren

Nu inför sommaren tänkte jag passa på att dela med mig av mina bästa pryltips.
Sommaren är underbar men kan också vara rätt jobbig för våra fyrbenta vänner med värme, sol och insekter.
Det finns så klart massa tips så som att ta in hästarna i svalt stall under dygnets varmaste timmar, att de alltid har tillgång till färskt vatten, skugga mm.
Men idag tänkte jag tipsa om de produkter som jag tycker är absolut bäst och ett måste under sommaren.
Jag gillar att testa och utvärdera saker och brukar på så vis komma fram till vad som funkar bäst för mig och tänkte därför att det kunde vara lite intressant att jag delar med mig av det till er.

https://www.stromsbergsgard.se/flugtacke/rambo-protector

Jag har aldrig tidigare haft flugtäcken på mina hästar men när Pilgrim flyttade till mig köpte jag med hans befintliga flugtäcke och halleluja!
Flugtäcket är ett Horsewear Rambo, snordyrt men värt varenda krona.
Helt plötslig kan hästarna vara svala, de blir inte angripna av mygg och broms och passformen är otrolig.
De kan ha på sig täckena dygnet runt utan det minsta lilla skav.
Vilken lycka!
Aldrig mer en sommar utan flugtäcken.

https://www.granngarden.se/insektsmask-horse-guard-anti-uv-svart/p/1234633

Till ett flugtäcke är de ju bra med en flugluva.
Här har jag provar typ 100 modeller och aldrig hittat någon som sitter bra, inte skaver av pannluggen och håller.
Men förra året fann jag luvornas luva.
Hores Guard har en modell som sälja bl.a. på Grangården och den är helt otroligt bra!
Sitter som gjuten, skaver inte, ramlar inte av och den funkar även på Lilja som har massa pannlugg då den har ett hål för pannluggen mellan öronen på luvan.
Ett plus är även passformen som gör att den inte trycker på ögonen, för hur ofta har inte flugluvor skavt bort ögonfransarna... 

https://www.granngarden.se/hastsalva-superbra-gron-150-ml/p/1053933
Nästa tips, hör ni till dem som varje år smörjt hästarnas skap och spenar med tjärsalva?
Tycker ni att det har funkat?
Det tycker inte jag.
Det blir bara kladdigt på hästens bakben, man har salvan under sina egna naglar som inte går bort och inte hjälper den så mycket heller.
Efter tips från min Emma provade jag Superbra Hästsalva Grön.
Vilken skillnad!
Inget klet, den håller flugorna borta länge och den luktar gott.
Det man har kvar på händerna efter man smörja kan man själv gnugga in som handkräm.
Mycket praktiskt.
Så aldrig mer tjärsalva hemma hos mig.

https://www.apotea.se/bamse-solkr%C3%A4m-spf-50-100-ml?gclid=EAIaIQobChMI4tSSyKmP2wIVl4KyCh3bvwSaEAQYASABEgKHX_D_BwE
Om ni sedan precis som jag har hästar med rosa mular är solkräm ett måste.
Här är det bara att glömma värdelösa produkter så som Helosan Sol. 
Jag har kommit fram till att ju högre solskyddsfaktor desto bättre samt att krämen måste vara vattenfast.
Jag har fastnat för Bamses solkräm, dels för att den sitter bra, är sådär härligt tjock att smeta på samt att tuben har en storlek som passar perfekt i facken på ryktväskan.

http://www.hastbiten.se/butik/ryktsaker-hastvard/hastvard/palsvard/equistar-palsglans/
Mitt sista tips idag är pälsglans!
Inte bara det att manen och svansen blir lätta att borsta utan den håller faktiskt både smuts och insekter borta från hästen.
Jag har snart testat all pälsglas som finns på marknaden och Equistar är den absolut bästa.
Tyvärr finns den inte att köpa i butik i Sundsvall utan måste beställas från nätet.
Köpte precis en 5l dunk, men den borde räcka ett tag. 
Tänk att jag med denna kan borsta ut hela Liljas svans på ett par minuter och utan att hon tappar massa tagel.
Dessutom sitter den kvar länge, även på vintern då jag upplever att många glassprayer försvinner från ena dagen till den andra.
Denna kan sitta i upp till två veckor.

Detta var lite tips från mig.
Hoppas ni gillade dem.


Inga kommentarer: