fredag 29 september 2017

Att få vara duktig


Gillar inte vi alla när vi gör något bra och får uppskattning för det!?
Oavsett hur trygga vi är i oss själva så tror jag att de flesta uppskattar ärligt beröm och komplimanger man får av någon annan.
Jag älskar att få beröm eller uppskattning för det jag gör eller tänker, det ger mig otroligt mycket energi.
Samtidigt som det inte är min största drivkraft men det är trots allt väldigt viktigt.

Jag berömmer mina hästar väldigt mycket.
Jag är en verbal person så det blir mycket "BRA" och "DUKTIG" och mina hästar lär sig snabbt att uppskatta mina hejarop. Nokke till och med gnäggade när jag berömde honom och han själv var nöjd. 
Men orden är inte det viktiga, det viktiga är att kännas sig nöjd med sin häst. 
Och det var nog den känslan i kombination med mitt beröm som gjorde att Nokke gnäggade.

Just den situationen kommer jag så väl ihåg från mitt första ridpass med Lilja.
Jag kände mig så himla nöjd och lycklig efteråt, vi hade travat runt och jag hade fått henne att ha öronen framåt och kännas glad.
Det var känslan vi uppnådde som gjorde mig så glad.
När vi var klara och jag släppte tyglarna och skulle sitta av böjde hon sig runt och gnäggade åt mig.
Precis som Nokke alltid gjorde!
Den känslan, när man båda varit delaktiga och är lika nöjda, den är oslagbar.

I tisdags på min lektion för Ewa tömlongerade jag Lilja.
Något jag inte gjort förut men som hon är proffs på.
Jag bad henne hjälpa mig och hon tog uppgiften på fullaste allvar.
Hon var så himla duktig, gjorde allt rätt och hade sina små ponnyöron helt spetsade hela passet.

Hon visste att hon kunde detta, hon älskade att få göra något hon var bra på och hon älskade att jag var så himla nöjd och stolt över henne.
Så även om jag gjorde lite tokiga saker ibland så redde hon ut det, gjorde det på rätt sätt och hjälpte mig att göra rätt.
Vilken känsla.

Så jag tänker på det, hur otrlogt viktigt det är att lägga in saker i träningen där hästen kan få glänsa.
Något där den känner sig dukitg och där du kommer känna dig nöjd.
Sedan är det också vårat ansvar att lägga upp träningen utifrån dagens förutsättningar och att ni alltid ger er möjligheten att känna er nöjda och då menar jag både människa och häst.
Det tror jag är en av nycklarna till en bra relation.

Inga kommentarer: