torsdag 28 september 2017

Nu händer det saker


Under kursen med Ewa fick jag och Pilgrim lite hemläxor.
Han behöver mycket galopparbete för att stärka sin länd men även korta steg och samling.
Nu när jag äntligen har en ridbana så blir förutsättningarana och möjligheten till träning en helt annan.
Jag har haft ridbanan i snart 2 veckor och hunnit rida 3 pass där upp med Pilgrim och jäklar vad det har gett resultat.
Så roligt att se vilken skjuts framåt kursen gav och vilka möjligheter ridbanan ger.

Just nu rider vi bettlöst med vårt LG Bridle eftersom Pilgrim inte funkar helt hundra på den stång vi hade när det kommer till mer samling.
I helgen var vi till Uppsala jag, mamma och syster och firade mammas 70-årsdag som var i somras.  
Världens bästa och lyxigaste resa, så underbar.
När jag kom hem på söndag eftermiddag/kväll hoppade jag direkt i ridkläderna och gick och hämtade Pilgrim.
Sedan gick vi upp till ridbanan i mörkret och tränade på övningen från kursen och Pilgrim dansade fram.
Han hade sådan fin fokus och vi kunde jobba med den jämna takten i traven.
När vi ridit övningen tre gånger åt båda hållen och travat lite på en 8-volt gick vi över till att träna fattningar och anslag.

Försökte hitta ett tydligt läge mellan när jag vill ha ett anslag mot skolgalopp och när jag vill ha "vanlig" galopp och det gick så himla bra.
När Pilgrim har fokus är han så himla lätt att kommunicera med.
Hittade ett sådant fint läge där bara min energi kunde avgöra vilken typ av galopp vi skulle få.
Det är fortfarande klurigt att inte få för stora anslag.
Eftersom han är lite svag i länden så kliver han ibland in förlångt med sina bakben och då blir anslaget ett jätte hopp.
Sjukt häftigt att sitta på men inte riktigt vad vi strävar efter.

Vi hade också fokus på att efter galoppen skritt framåt med påskjut.
Jag har gjort misstaget med både Nokke och Cappe att belöna anslagen så mycket att vi sedan tappat galoppen framåt och fått halt efter istället.
Men denna gång tänker jag inte kliva ner i den gropen *ler*

Både jag och Pilgrim var så himla nöjda efter passet.
Det har hänt något med honom sista veckorna, han har mognat något enormt.
Vet att ridningen på lördag kväll under kursen, med Hårfagres träns och stång, väckte något i oss båda och nu längtar jag efter att min stång ska komma på posten.

Igår red vi ut jag, Steffi och Janet.
Pilgrim var jätte sprallig och vi mötte så himla många läskiga saker efter vägen.
Först en husbil med hästsläp efter, sedan tre hästar varav en hade vagn efter sig och sedan en fyrhjuling med en pappa, tre skrikande barn och två lösa hundar.
Pilgrim tacklade alla situationer som en vuxen kille.
Han kunde möte dessa, tycka att det var lite läskigt men behålla ett lugn och självbehärskning.
Det är inte det att han plötsligt blivit modigare (för han är en väldigt modig häst) utan det är det att han nu kan hålla fokus på en helt ny nivå.

Det är så himla häftigt att uppleva.
Just nu längtar jag efter att rida precis hela tiden.

1 kommentar:

Johanna sa...

Liten börjar bli stor.