onsdag 20 september 2017

Mina ridpass med Pilgrim


På lördagen red jag två ridpass med Pilgrim och tänkte i detta inlägg försöka berätta lite från dem.
Vi var först ut och det var även först gången för oss på vår nya ridbana.
Pilgrim är en häst som vill ha koll på ALLT och att vara på en ny banan på vår gård fylld med en massa nya hästar gjorde att han hade så svårt med fokus och att vara med mig.

Han var inte så stressad eller rädd utan han ville mest kolla, kolla på ALLT.
Så under det första passet kunde vi inte göra så mycket vettigt men jag var ändå otroligt nöjd med honom som inte blev stressad utan han försökte verkligen fokusera och vara duktig även om det var svårt för honom. 
När jag ledde ner honom efter första ridpasset släppte han på sina spänningar och dansade fram i passage som en hingst.


Till ridpass 2 var han mycket mer sansad.
Var fortfarande tvungen att titta lite ibland men mycket lugnare.
Vi fann inte full fokus tillsammans men jag kände mig ändå väldigt nöjd.
Det var en helt ny situation för Pilgrim och han hanterade den så bra.   
Problemet dock när vi inte har full kommunikation är att jag hamnar lite efter med sitsen, han glömmer bort att sända information till mig, lite som att han glömmer att jag sitter där uppe och mina försök till kommunikation kommer inte alltid fram. 
Det blir lite on-off läge.

Vi började det andra ridpasset med lite in och ut på volten med fokus på att utföra rörelsen med mina axlar.
Utifrån volten gled vi sedan ut i lite glidaröppna längs långsidan och sedan in på volten igen.
Efter det gick vi in på övningen för dagen med öppnor, halter och S-båge över ridbanan.
Vi la även in lite travuppgångar.
Förutom övningen, som alla red, så var fokus under dagarna handen och dess placering.
Kort beskrivet så ska handen i vänster varv vara placerad så att höger hand är ovan manken och vänster hand till vänster.
Händerna ska hela tiden ha kontakt av varandra och tummarna vinklade uppåt.
I höger varav blir det såklart omvänt. 

Jag kan säga att detta är inte det enklaste, så lätt att ena handen ibland får ett eget liv.
Så intressant att se detta fenomen hos alla deltagare.

Just när alla rider samma grundövning men på olika nivå så blir allt så väldigt tydligt.
Tror detta var en av faktorerna som gjorde det så otroligt givande att titta på alla olika ridpass.

Det jag tar med mig från mina ridpass med Pilgrim är att jag måste se till att stärka hans länd.
Mycket galopparbete kommer vara nyttigt för honom och nu när jag har en bana får jag helt andra möjligheter.
Jag behöver även få han att skjuta fram sin panna mer så han länger halsen på ett annat sätt. 
Nu när vi börjar komma åt dessa saker visar Pilgrim tydliga motreaktioner på bettet.
Det händer inte ofta, kanske 5 gånger under ett pass men det är 5 gånger för mycket.
Av just den anledningen hade jag bett Ewa ta med lite olika stänger, men detta kommer i ett eget inlägg *ler*

Nu kommer iallafall  lite bilder på mig och Pilgrim och vår nya bana:










Imorgon kommer inlägger om mitt och Pilgrims tredje ridpass på lördag kväll.

1 kommentar:

Johanna sa...

Ni är kalasfina, Pilgrim är så vacker!