tisdag 19 september 2017

Kursen med Ewa Schaeder


Så har en av de bästa helgerna i mitt liv passerat och jag sitter här så himla nöjd, upprymd, upplyst, inspirerad och lycklig.
Hela helgen var helt magisk, kommer ha svårt att sätta ord på den känner jag nu.
Tänkte i det här inlägget berätta lite om dagarna generellt, upplägg mm.
Så kommer det egna inlägg med mina ridpass.
Red 2 pass med Pilgrim på lördagen och 2 pass med Lilja på söndagen. 

Ewa och Pelle och deras 3 hundar kom till oss (mig och Tomas) redan på fredag eftermiddag.
Jag och Tomas höll på med de sista förberedelserna, långt in på natten jobbade vi, ända in i kaklet liksom.
Men hann ändå få en mysig kväll och middag med Ewa och Pelle.
Vi gick runt och tittade på gården, hälsade på hästarna och visade vårt hus. 
Det var så himla mysigt att äntligen få ha dem här.
Jag och Tomas slocknade vid midnatt och jag vaknade som ett barn på julafton på lördag morgon.
 

Efter en lång frukost där vi fullkomligen pratade bort tiden började lördagen med samling vid stallet 09.00.
Ewa berättade vad hon hade tänkt vi skulle göra under dagen och lite om hennes filosofi.


Sedan gick vi upp till ridbanan.
Min helt nya, helt oridna, ridbana som blev klar kvällen innan.
Flera veckors regn hade gjort jobbet tufft med att göra klart banan och jag har haft sådan ångest.
När kursdagen kom var vi osäkra på hur bra underlaget skulle vara men det överträffade alla förväntningar.
Alltså om banan är så här bra när den är dyngsur, hur bra kommer den inte bli när den väl torkat.


Teorin fortsatte sedan på vår altan där Ewa ritade och berättade om den övningar hon tänkt vi skulle använda oss av under kursen.
Vi alla lyssnade, antecknade och passade på att fylla på energi inför lektionerna.  



Sedan var det dags att rida.
Det var 5 lektioner före lunch och 5 lektioner efter på lördagen och på söndagen samma upplägg men 3 lektioner.
Jag och Pilgrim var först ut.
Att få rida på min nya bana och ta del av Ewas kunskap var helt fantastiskt. 
Min bana är ruggigt stor, detta med tanken att det sedan ska kunna stå ett ridhus där.
Så att sätta upp en bana på 16x32m på denna jätte yta gjorde att den inhägnade banan såg pytte liten ut *fniss*


Att rida för Ewa dessa dagar på mina egna hästar var en dröm så gick i uppfyllelse.
Men det var minst lika stor behållning att få titta och lyssna på alla övriga ekipage.
Spridningen på hästar och ryttare var perfekt och jag lärde mig nästa mer av att titta på de andra.
Har aldrig haft en sådan givande upplevelse av att titta på andra ekipage på en kurs tidigare.

Jag har så många idéer som jag vill prova nu med hästarna, så mycket nytt att träna på, så många kunskaper som jag behöver lära mig utföra.
Och det bästa i det här är att jag nu har en bana att göra det på!!!

När alla åkt hem på söndagen la jag mig i soffan, trodde jag var helt slut och skulle sova lite men icke.
Var så hög efter kursen att jag var pigg som en lärka. 
Nu håller jag alla tummar att Ewa och Pelle vill komma hit igen och att det inte kommer dröja allt för länge.
Helger som dessa vill jag hinna uppleva många av.

Inga kommentarer: