torsdag 21 september 2017

Någon nytt, ridpass 3 Pilgrim


Eftersom jag märkt under den sista månaden att Pilgrim ibland visar motreaktioner på bettet så hade jag bett Ewa ta med lite olika stänger när hon kom ner.
Oftast är han helt tyst och still i munnen men ibland trycker han tungan emot bettet och slår med huvudet.
Kommer oftast när vi ökar trycket/samlingen.
Han gjorde så under vårt andra ridpass och Ewa höll med om att det inte ska vara så.

Är helt otroligt imponerad över Ewas kunskap, utifrån det hon sett så provade vi en av de stänger hon hade med och hjälp vilken skillnad!


Så på lördag kväll innan vi gick och lade oss så testade vi stången.
Vi började med en munundersökning, är inte det minsta förvånad över att Prilgrim hade en mycket speciell och ovanlig mun.
Jätte korta mungipor, köttiga läppar, väldigt bred underkäke, rörlig kraftfull tunga och smal och grund tungkanal.

Vi fick prova Hårfagres gamla träns och ett spanskt bett med S-skänklar och mundel med rulle.
Tänkte, hur ska detta gå...
Men känner mig så trygg i Ewas kunskap och Pilgrim var helt nöjd och energierna i tränset var magiska.

Satt sedan upp och vi red ett litet pass på gårdsplanen.
Pilgrim kändes otroligt fokuserad och vår kommunikation blev lyft till en ny nivå.
Reaktionerna på detta bett blev helt annorlunda.
Vi fokuserad på att få fram pannan och på så vis länga halsen.

Vi red kanske 20min max och sedan var vi helt slut båda två.
Pilgrim var så trött efter dagen och denna stunds fulla fokus.
Men allt kändes så bra.

Så nu har jag beställt hem detta bett från Lopez i Spanien.
Längtar verkligen tills det kommer!
Det var inte lätt att få tag i men till slut så.

Är så himla glad att Ewa tog med sig bett så jag kunde prova, annars är det så svårt.
Det är inte direkt så att man har en hel garderob med bett hemma...
Egentligen borde man ha träffar där man få komma med sin häst och prova olika sadlar och bett, att man kan låna av varandra och testa.
Det kanske vore nått.

Imorgon kommer ett inlägg om mina ridpass med Lilja.
Vi hörs då.

Inga kommentarer: