tisdag 26 september 2017

Att tänka efter före


Är det lätt att göra på ett visst sätt för att det förväntas av en?
Är det lätt att göra på ett visst sätt utifrån hur man tror att omgivning kommer uppfatta ens handling?
Är det lätt att göra på ett visst sätt för att någon säger åt en att göra så?

Är det lätt även om det är tvärtemot vad du egentligen vill göra?


Svaret är nog ofta ja, tyvärr.
Vi lär oss att göra saker utifrån andras förväntningar och krav istället för att vara sanna mot oss själva.
Vi lär oss att göra saker utifrån hur andra kommer uppfatta dem istället för att våga lita på vår egen känsla.

Jag är så himla glad att jag idag kan vara så pass sann mot mig själv som jag är.
Visst ramlar man dit ibland men jag försöker att alltid vara medveten.
Mina medvetna val och handlingar skall komma inifrån. Det är viktigt för mig.

Tänker på mitt och Pilgrims första ridpass för Ewa på lördagen.
Pilgrim var spänd och nervös.
Jag gick med honom runt, runt på ridbanan tills han kändes tillräckligt lugn.
Vet att han är så mycket tryggare med en människa på marken än med en på ryggen.
När jag sedan kunde sitta upp visste jag att han ändå inte var redo att "själv" gå runt på ridbanan, därför fick Husse gå framför oss.
Då kände Pilgrim sig trygg och när han sedan kännde sig tillräckligt säker började han helt själv gå förbi Husse.
Då visste jag att Husse kunde lämna banan.

Men tänk så lätt det hade varit att agera helt annorlunda...
Det var kurs, vi hade en begränsad tid på oss, det satt en massa folk och tittade på. 
Vad hade andra val från min sida fått för konsekvenser i denna situation? 
De tankarna flög inte ens igenom mitt huvud då och det känner jag mig stolt över idag när jag tänker tillbaka.
Det var så självklart det sättet jag valde att agera på att jag till och med glömde bort att skriva om det när jag berättade om våra ridpass här på bloggen.

Varje stund är unik och varje stund kräver sin egen lösning.
Att våga lita på sin egen känsla när det kommer till att hitta lösningar är jätte viktigt.
Varför får vi inte lära oss det i skolan?
Svaret på det är bra mycket komplexare än att jag kommer gå in på det här, men jag vill be er alla om att försöka lita lite mer på er egen känsla.
Den är det viktigaste vi har och kommer vara en väldigt tydlig och klar guide för oss bara vi vågar lyssna, precis så som hästen är när vi vågar lyssna på den.

Känn tillit till dig själv och lita på din känsla och märk vad det kommer göra med din relation till hästen.