torsdag 5 mars 2015

Vilken morgon!!!


Att vakna till strålande sol, frisk luft och frost är helt underbart.
Att släppa ute hästarna strax efter kl. 6 på morgonen och se solen gå upp är helt fantastiskt.
Vilken energi man får en sådan här dag!

Igår blev det ytterligare en ridtur på volten i hagen.
Cappe fortsatte briljera i trampet och jag fick riktigt bra påskjut efteråt.
Så himla fin. 
Känner verkligen hur han bär upp mig nu och han har så sjukt mycket muskler.

Det är många som anser Cappe som tjock, och ja han har några kilo extra men det mesta av hans massa är muskler, vilket ett oskolat öga kan ha svårt att se skillnad på.
Ewa Schaeder (fd. Jälmbrant) tog upp det på en av sina teoriundervisningar som jag så på film. Att många ser en välskolad hästs kropp som tjock, då de inte vet hur en riktigt musklad häst ser ut.
 
När Cappe gjorde illa sitt öga bad jag veterinären bedömma hans hull.
Vi den första anblicken sa hon "han behöver inte bli större" men precis som vet. Gunnar när hon började klämma på honom så ändrade hon uppfattning.

Efter att ha konstaterat att han helt saknar fettdepåer och har en väldigt stor muskelmassa så ansåg hon inte honom som tjock längre utan som väldigt vältränad.
Han är min lilla kroppsbyggarponny. 


I helgen hoppas jag på några härliga uteritter i samma härliga väder!!!


1 kommentar:

Johanna sa...

Det är mycket inom hästvärlden som många inte har nån aning om....när hästen arbetar rätt, form, hull, vinkling etc...