onsdag 29 januari 2014

Svar på era frågor

Sötnosar, som nu är så trygga att de ligger kvar i boxen fast jag pysslar på i stallet!

Har fått en hel massa frågor om kalvarna så tänkte jag skulle försöka svara på dem här.

Varför har du skaffat kor??
Jag har alltid drömt om att ha en ko så nu när jag fick chansen kunde jag inte låta den passera.
Dock är detta ändå väl genomtänkt.
Jag och Tomas är helt överens och jag har läst på om allt man kan behöva veta, så det är inget plötsligt infall. Vi har planerat detta i flera månader och det blev ännu bättre än vi trott nu när de äntligen är här.

Vad ska du ha dem till?
Jag har många planer, främst för stuten. Tanken är att testa att köra in honom, skulle vara så häftigt. Ser oss dra en lite kärra på Norra Berget med en massa barn i.
Om inte annat vore det mysigt att kunna ta promenader på byn, jag och Tomas med varsin ko i grimma bredvid.


Sedan tänkte jag även ha dem på naturbete i skogen närmast huset.

Ska du äta upp dem?
Jag ska absolut inte äta upp mina kor, vem äter upp sina kompisar!?

Ska korna gå med hästarna?
Ja så är tanken, i alla fall under betessäsongen. Det betar ju lite olika saker så det är bra för marken att både häst och ko betar den, samt att det minskar parasittrycket.

Hur är det att ha kor?
Helt underbart!!!
Tänk alla år jag levt och missat detta!

Hoppas att alla någon gång får chansen att uppleva det här, kor är fantastiska!

Det var lite svar, har ni fler frågor är det bara att ni ställer dem här.


Inga kommentarer: