fredag 3 januari 2014

Generationsskifte



Jag har märkt en sak under de senaste åren och det är att bilister blir mindre och mindre försiktiga när jag möter dem efter vägen på min häst.
Detta har gjort mig väldigt arg, jag har tänkt "är de helt dumma i huvudet?" när de kör förbi min häst i 70km/h på en smal grusväg. Fattar de inte vad som kan hända???
Jag ger tecken och ber dem stanna eller sänka farten men det är väldigt sällan de lyssnar eller ser.
Det mest effektiva är att ställa sig mitt i vägen, men det är ju inte alltid så smart...

T.ex. var det i somras när jag red efter vägen med Cappe, en bil kommer i fullfart och kör upp i rumpan på oss. Cappe reagerar med att lägga av en serie med bockar. När jag får stopp på Cappe vänder jag mig om och ber bilen stanna, för 50m längre bort är det en gård som jag kan rida in på.

Börjar skritta och då gör bilen samma sak igen, full fart rakt upp i baken på oss.
Cappe exploderar en gång till.
Jag fattar ingenting.
Tar mig i alla fall till gården och rider av vägen.
Då stannar bilen och vevar ner fönstret, ut tittar en mycket förvånad kvinna "Blev han rädd?".
Jag visste inte ens vad jag skulle svara.... Hon såg helt oförstående ut.

Jag har funderat mycket på detta, varför har det blivit så här?
Jag har ridit efter samma väg i 16år och det är under de senaste 4åren som jag har märkt den stora förändringen. Det verkar som de som kör bil inte fattar vad det innebär att möte en häst.

Jag rider efter en grusväg på landet, där har det bott mycket äldre människor, människor som säkerligen är uppvuxna med djur på något sätt.

Nu har dessa personer börjat bli gamla och nya yngre familjer flyttar in, en generation som kan ha vuxit upp helt utan någon kontakt med djur i sitt liv.
Jag tror helt enkelt att det är okunskap som gör att folk inte vet hur de ska bete sig när de möter djur längs vägen. Skulle de köra förbi lika fort och lika nära om det var en 3årig på en cykel de mötte?

Antar att det är fler än jag som upplever detta, hur ska vi kunna sprida kunskapen?
Kommer ihåg när jag tog körkort, då var det typ 2 meningar som sades om hästar i trafiken under teorilektionerna.

Även om det inte är optimalt att rida efter vägen så har man ibland inget val och vi ryttare har enligt lag lika stor rätt att vara där som bilisterna, som dessutom är skyldiga att visa oss hänsyn.

Måste fundera ut något sätt att nå ut till bilisterna på om hur man gör när man möter en häst efter vägen...


2 kommentarer:

Irene sa...

Ja usch, det känns som att bilisterna blir värre med åren. :P

sv: Ja det skulle vara jätteroligt att vara med på uppvisning! :)

Irene sa...

Haha, det blir kanonbra det!
Man skulle ju kunna köra delvis kadriljprogram och delvis uppvisning en i taget, särskilt om man ska göra någon särskild rörelse så är det väl publikvänligt att dom vet vem dom ska titta på just då?
Sen om vi har något att visa upp vete tusan! Haha