tisdag 17 januari 2017

Små saker av stor betydelse


Ibland kan det lilla göra så mycket.
Brukar ofta säga att "less is more" när det kommer till hästar och hantering och ridning av dessa.
Och det finns mer sanning i det än man först kan tro.
Skulle kunna ge hundra exempel på detta men idag tänkte jag ta upp endast en sak som är något jag tänkt mycket på på slutet.

Det jag tänkt på är det här med att ta över hästens kropp och hur lätt det är att vi gör det utan att vi ens är medvetna om det.
Något jag noterat på slutet är hur många väljer att byta varv med sina hästar.

Ta som exempel att du ber någon byta varv.
En enkel handling som kan utföras på lika många sätt som det finns hästar och ryttare.
Det jag slås över är hur ofta människan blir fokuserad på att byta varv och på så vis glömmer bort hästen. 
Kommer ihåg när jag började rida för Birgitta Järnåker att jag många gånger fick beröm för fina varvbyten.
Tyckte det var lite märkligt då att det var något att få beröm över, men nu när jag sett så många ekipage förstår jag varför.

Det vanligaste jag ser är att ryttaren byter varv på hästen strax efter att de fått uppgiften att göra det, detta oavsett i vilket läge de befinner sig i.
Det kan vara så att det inte alls är läge att byta varv men detta utförs ändå eftersom man blev tillbedd att göra det.

Ryttaren tar således hästens kropp och svänger, utför uppgiften men glömde sin partner å vägen.
Det här med att hästen äger sin egen kropp blev glömt under de 5 sek man bytte varv.

Hästens förtroende är det viktigaste man har när man vill sammarbeta med den.
Med ett stort förtoroende kommer man så mycket längre, det är så mycket som vilar an på detta.

Genom att i den dagliga ridningen be hästemn byta varv när den är redo, har balans och ge den ett spår för omformning som stämmer med vad den klarar av fysiskt och mentalt så bygger man förtroende.
Det är så viktigt när man rider att hästen kan känna sig trygg med sin ryttare och för hästen är balansen livsviktig.
Vi vill inte på något sätt få hästen att känna sig som att vi är opålitliga och när som helst kan sätta dess balans ur spel.

Därför ber jag inte någon längre att bara byta varv, jag försöker väva in detta i något där de själva måste ta initiativ till varvbytet eller planera för det innan det utförs.
Man rider inte på instruktioner man rider på känsla och hur gör man för att hitta och behålla känslan?
Ja det får bli ett helt eget inlägg någon annan dag.
 

Inga kommentarer: