måndag 21 september 2015

Så har det varit helg igen


Hjälp vad tiden går fort!
Den fullkomligen springer iväg, redan ny vecka.

Vi har verkligen hunnit med mycket i helgen och det känns så skönt.
Snart är tiden att arbeta ute över och marken kommer först bli för blöt, sedan för hård och slutligen täckas av ett lager snö...

Om vi börjar med det som den här bloggen egentligen handlar om, hästarna, så fick de vila lördag och igår blev det kvällsträning.
Det regnade i stort sett hela dagen och när vi var klar med arbetet på gården var det mörkt ute.
 Jag och Tomas tog in pojkarna, gav dem mat och pysslade lite med dem.
Sedan tog vi ut dem på gårdsplanen och logerade dem lite.

Tänk vilken tur jag har som har min Tomas.
Han höll i den ena medan jag longerade den andra.
På så vis behövde ingen vara kvar själv i stallet och inte heller behövde jag vara ensam.
Det blir liksom mysigare med sällskap!

Båda pojkarna var helt fantastiska igår!
De fick träna på samma sak, trav med avslappning och varvbyten.
Tror båda överträffade sig själva och gjorde allt rätt.
Prickig kändes till och med lite vuxen och tog sin uppgift på fullaste allvar utan bus.
Kanske var det för att Husse stod och tittade på *fniss*

De var så himla fina att jag fick idén att prova att longera båda när jag var klar.
Och det gick precis lika bra!
Herregud vilka fina pojkar jag har.
Så stolt över dem igår.


Sedan fick de komma in igen och sätta på sig regnkläder.
Cappe utövade sin favoritsyssla, gå runt lös i stallet.
Prickig blev mycket avundsjuk men Husse förklarade för honom att han måste bli vuxen först innan han också får gå runt lös. *fniss*

När jag ser bild ovan längtar jag massor till sista delen av taket är på plats, kommer bli så snyggt!
Sedan ska väggen till vänster målas grå.
Ojojoj, va snyggt det kommer bli då. Ändå är det redan nu en gigantisk skillnad på stallet mot för när vi köpte det. 


På gården har det också hänt lite i helgen.
Förutom att vi lagt en hel massa tid i garaget har vi även hunnit  kantskära klart gårdsplanen och nästan byggt klart uppbindningen bakom stallet.
Ska bygga en sådan där typ av uppbindning som det brukar vara utanför salooner i westernfilmer.

Det mesta är gjort nu, kvar återstår att kapa av stolparna i samma höjd och skruva dit överliggaren.
Har längtat efter denna i snart ett år nu men nu äntligen är den på G!


I veckan kommer jag lägga den sista tiden i garaget och sedan kommer jag övergå till att skura och måla stallet inför vintern. Hoppas kunna börja med det redan till helgen innan det blir för kallt.

Köket/duschspiltan och Ojijis box står på tur att bli målade.
Kommer bli super fint!

Inga kommentarer: